رژیم غذایی مناسب حافظ لطافت پوست در فصول سرد سال

مراقبت از پوست بدن به خصوص قسمت هایی که به طور مستقیم در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارند،‌ در فصل های مختلف سال باید متناسب با شرایط آن فصل مورد توجه قرار گیرد.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در فصل زمستان برای افراد به وجود می آید، خشکی پوست و مشکلات متعاقب آن مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و دردناک شدن پوست است.

در این فصل از سال، به دلیل دمای پایین هوا و وزش بادهای خشک و سرد، لطافت پوست به خصوص پوست صورت، لب ها و همچنین دست ها کاهش می یابد و جای خود را به خشکی های معمولا طولانی مدت می دهد.

در فصل زمستان علاوه بر تغییرات آب و هوایی با مشکلی به نام آلودگی هوا مواجه هستیم که تاثیرات مستقیمی بر پوست بدن دارند.

یکی از راه های پیشگیری از به وجود آمدن این گونه مشکلات رعایت رژیم غذایی مناسب است.


رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در این باره گفت: در این فصل باید از منابع غذایی و فرآورده هایی استفاده کرد که دریافت آنها علاوه بر رفع گرسنگی و تشنگی، نیازهای بدن به ریزمغذی های را تامین و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

ˈسیدضیاء الدین مظهریˈ اظهار داشت: مرکباتی همچون پرتقال،‌ لیموشیرین، نارنگی و لیموترش که جزو میوه های فصل های سرد سال به شمار می روند، سرشار از ویتامین C و فیبرهای محلول و غیرمحلول هستند که مصرف آنها به صورت کامل نه به صورت آب میوه،‌ می تواند در حفظ لطافت پوست و جلوگیری از بروز مشکلات شایع این فصل بسیار مفید باشد.

مظهری با اشاره به لزوم پرهیز از مصرف غذاهای چرب و روغن های اشباع شده اظهار داشت: مصرف این گونه مواد علاوه بر اینکه همراه خود رادیکال های آزاد و ترکیبات مضر را وارد بدن می کند، با تحریک سیستم ایمنی، افراد را در برابر هرگونه تغییراتی ازجمله تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا آسیب پذیر می سازد.

رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران مصرف انواع سبزیجات با رنگ ها و طعم های مختلف را در این زمینه مفید دانست و گفت: انوع سبزیجات دارای ترکیبات مختلفی همچون 5 تا 10 هزار ماده شیمیایی ثانویه گیاهی است که مصرف خام یا پخته آنها می تواند به حفظ سلامت و لطافت پوست کمک شایانی کنند.

توجه به سنت های ایرانی و رعایت نوع ترکیب مواد غذایی که درستی آنها همواره از سوی کارشناسان علوم غذایی تایید شده است، می تواند در بسیاری از موارد چاره ساز باشد.

لبو،‌ باقالی با گل پر، سیب زمینی تنوری با تخم مرغ، عدسی با آب لیمو، گندم و شاه دانه و ترکیباتی از این دست اگر از سفرهای زمستانی ما حذف نشوند، علاوه بر حفظ سلامتی شادابی پوست را نیز به همراه خواهند داشت.

پوست انسان از آنچه که می خورد ساخته می شود. پوست نیاز به ماده ای دارد که ترک ها را رفع کند و مانع ایجاد آنها شود.

به گفته مظهری، روغن های نباتی نه تنها ترمیم کننده نیستند بلکه یکی از تحلیل برنده های پوست به شمار می رود، درحالی که منابع گیاهی مانند روغن زیتون و روغن بادام ترمیم کننده پوست بدن هستند.

وی افزود: یکی دیگر از ترکیبات پوست بدن پروتئین ها هستند که مصرف ترکیبانی همچون ذرت با لوبیا،‌ لوبیا با عدس، لوبیا با باقالی، سیب زمینی با تخم مرغ و شیر با تخم مرغ نیاز پوست پروتئین ها را تامین می کند.

در کنار مصرف مناسب مواد غذایی مورد نیاز پوست به منظور جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات شایع فصول سرد سال،‌ مصرف مرطوب کننده های موضعی را نباید فراموش کرد.

مرطوب نگه داشتن پوست دست و صورت با استفاده از این نوع محصولات و تمیز نگه داشتن پوست با توجه به شدت یافتن آلودگی هوا در این فصول، در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

البته با توجه به خشکی پوست، شست و شو باید با محلول ها و صابون های رقیق و ملایم صورت بگیرد تا از تشدید و یا ایجاد خشکی جلوگیری شود.

یک روش دیگر برای حفظ رطوبت پوست بدن، مرطوب نگه داشتن هوای خانه با استفاده از دستگاه های بخور به ویژه در طول شب و زمان خواب است.

به طور کلی حفظ سلامت و لطافت پوست بدن نیاز به رعایت مجموعه ای از عوامل دارد که می توان با استفاده از آنها، فصول سرد سال را با آرامش و سلامتی پشت سر گذاشت.

گزارش از: ناهید شفیعی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر