خوردن میوه و سبزیجات از ابتلا به همورئید جلوگیری می‌کند





بی‌تحرکی و نداشتن رژیم‌های غذایی مناسب از جمله دستاوردهای جهان امروز است. این دو دستاورد عوارض بسیاری را در پی دارند که یکی از آن‌ها ابتلا به بیماری همورئید در افراد است. دکتر قدرت اله منتظری متخصص گوارش و استاد دانشگاه در این رابطه توضیح می‌دهد.

دکتر منتظری، متخصص گوارش گفت: «هموروئید به طور کلی، به بزرگ شدن مویرگ‌های سیاهرگی مقعد گفته می‌شود. به طور طبیعی در زیر بافت مخاطی انتهای لوله گوارشی رگ‌های خونی وجود دارد که ملتهب و حجیم شدن آن‌ها را در اصطلاح پزشکی همورئید می‌گویند.» 

به گفته دکتر منتظری، کانال مقعد به صورت دو تکه است. قسمت بیرونی مقعد بافت پوششی سنگفرشی دارد و قسمت داخلی متصل به روده بزرگ، مانند خود روده بزرگ بافت استوانه‌ای دارد. مابین این دو قسمت یک خط جدا کننده وجود دارد. بیماری همورئید در هر یک از این قسمت‌ها که به وجود بیاید به‌‌ همان نسبت داخلی یا خارجی محسوب می‌شود.» 

دکتر منتظری گفت: «هیچ یک از انواع همورئید به صورت حتمی توسط بیمار قابل تشخیص نیست. تنها علائم بیماری است که باعث مراجعه بیمار به پزشک می‌شود. علائمی مانند درد، عفونت اطراف مقعد، خونریزی، خارش و از این قبیل از جمله نشانه‌هایی است که مبتلایان به همورئید از آن شکایت می‌کنند. در برخی موارد که هموروئید مانند زائده‌های ملتهب بزرگ ظاهر می‌شود ممکن است با زائده‌های بدخیمی که نیازبه درمان فوری دارند، حتی توسط پزشک نیز اشتباه تشخیص داده شوند.» 

دکتر منتظری در رابطه با ابتلای خانم‌های باردار به همورئید گفت: «در خانم‌های باردار به علت فشاری که روی ناحیه لگن وجود دارد و در برخی موارد ابتلا به یبوست‌های دوران بارداری، در تخلیه درست مویرگ‌های سیاهرگی اندام تحتانی اختلال ایجاد شود. عامل اصلی این بیماری در خانم‌های باردار فشار ناحیه لگی است.» 

وی گفت: «آمار ابتلا به بیماری همورئید در بین زنان و مردان چندان اختلافی ندارد. در صورتی که هیچ بیماری، یبوست حاد و از این دست در تشدید حالت‌های همورئید دخیل نباشند، بالا رفتن سن مهم‌ترین فاکتور‌های ابتلا و یا تشدید این بیماری است.» 

این متخصص گفت: «شرایط شغلی یک فرد به تنهایی باعث ایجاد هموروئید نمی‌شود. برای مثال یک راننده که تمام مدت روز را در حالت نشسته سپری می‌کند و بی‌حرکت است، به علت پایین آمدن سوخت و ساز بدن دچار یبوست می‌شود. این یبوست در دراز مدت باعث به وجود آمدن هموروئید می‌شود.» 

وی در پایان با اشاره به لزوم پیشگیری از این بیماری گفت: «ورزش کردن، تغذیه مناسب و جای دادن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه از جمله راه‌های پیشگیری از هموروئید است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر