كره بادام‌زميني يا كره لبني


بين كره بادام‌زميني و كره لبني كدام يك براي وعده صبحانه مناسب‌تر است؟ اين‌كه مي‌گويند كره بادام‌زميني ارزش تغذيه‌اي بالايي دارد اما در مقايسه با كره معمولي حاوي چربي و كالري بيشتري است حقيقت دارد؟ عادت به خوردن اين كره به چه كساني توصيه مي‌شود و مصرف آن براي چه افرادي محدوديت دارد؟
به گفته متخصصان تغذيه، اگر بخواهيم بين كره لبني و بادام‌زميني يكي را انتخاب كنيم، در مقادير مساوي كره بادام زميني ارجحيت دارد.
در هر صد گرم آن 580 كالري انرژي نهفته است و هر دو قاشق آن حاوي صد كالري است. در مقايسه با كره معمولي كه حاوي 80 درصد چربي است، 30 درصد چربي كمتري دارد و بيشتر اسيدهاي چرب آن از نوع غيراشباع بوده و اگر تقلبي و با روغن‌هاي هيدروژنه (جامد) مخلوط نشده باشد، بدون كلسترول است.
اين كره در گروه چربي‌ها و پروتئين‌ها در نظر گرفته مي‌شود و ويتامين E بالايي دارد و منبع خوب ويتامين‌هاي گروه B، اسيدفوليك، كلسيم، آهن، منيزيم و پتاسيم است.
تحقيقات نشان داده است كره بادام زميني حاوي فيتوسترول است. اين تركيب ساختاري مشابه كلسترول دارد با اين تفاوت كه برخلاف كلسترول براي سلامت قلب و عروق مضر نيست و مي‌تواند تا حدودي ازLDL (كلسترول بد خون) بكاهد.
چه افرادي مجاز به مصرف كره بادام‌زميني هستند؟
كره بادام‌زميني به دليل تقويت سيستم ايمني بدن و غني بودن از پروتئين و كلسيم براي گياهخواران توصيه مي‌شود. به جهت دارا بودن لسيتين براي مبتلايان به ديابت نوع 2 گزينه مناسبي است و به دليل منيزيم و پتاسيم بالا و سديم كم براي افرادي كه مبتلا به پرفشاري خون هستند، محدوديت مصرف ندارد.
موارد منع مصرف
بادام‌زميني و كره آن در بسياري از افراد علائم حساسيت ايجاد كرده و باعث آلرژي مي‌شود و مقدار كمي از آن مي‌تواند به شوك آنافيلاتيك منجر شود بنابراين مصرف آن براي كودكان زير دو سال محدوديت دارد و در خانم‌هاي باردار و شيرده مي‌تواند زمينه بروز حساسيت را در نوزادشان فراهم آورد.
نكته ديگر اين‌كه كره بادام‌زميني گواتروژن است، يعني مانع برداشت يد توسط غده تيروئيد مي‌شود و مصرف زياد آن ريسك ابتلا به گواتر را افزايش مي‌دهد.
اما چرا گاهي پزشكان به افرادي كه مستعد ابتلا به سنگ كليه و مثانه هستند توصيه مي‌كنند از خوردن بادام‌زميني و كره آن بپرهيزند؟ به دليل آن‌كه بادام زميني اگزالات بالايي دارد و به تشكيل سنگ‌هايي از جنس اگزالات كلسيم كمك مي‌كند.
كره بادام‌زميني هم چاق مي‌كند
در صورتي كه ميزان مصرف كره بادام‌زميني زياد باشد، اضافه وزن و چاقي حتمي خواهد بود. به توصيه متخصصان علوم غذايي، مصرف اين كره به دليل پركالري بودن و خاصيت سيركنندگي بالا به عنوان ميان‌وعده، انتخاب مناسبي نيست و بهتر است در وعده صبحانه ميل شود.
اين كره برخلاف كره لبني احتياجي به يخچال ندارد. اما چون در معرض نور اكسيد شده و خواص خود را از دست مي‌دهد، بهتر است در محيط تاريكي همچون يخچال نگهداري شود. در زمان خريد اين محصول انواعي را كه بدون نمك، شكر و شكلات است، انتخاب كرده و به تاريخ مصرف آن توجه كنيد.
فاخره بهبهاني - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر