وقتي معده مي‌نالد

جام جم آنلاين: بدن انسان دستگاهي شگفت‌انگيز است و هر چند وقت يكبار علائم و نشانه‌هايي در بدن ايجاد مي‌شود تا به شما مساله‌اي گوشزد كند، اعضاي بدن سخت در تلاش هستند تا شما بتوانيد به حياتتان ادامه دهيد.
 سروصداي معده نيز يكي از اين علائم است. در حقيقت سروصدايي كه گاهي بدون دليل مشخص در معده ايجاد مي‌شود، مي‌تواند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.
اگرچه ممكن است اسامي مختلفي براي چنين تغييراتي كه در معده ايجاد مي‌شود به كار برده شود و تعابير مختلفي براي آن وجود داشته باشد اما همه افراد ‌گاهي با اين مشكل مواجه مي‌شوند.
اين صدا بيشتر شبيه به جوشيدن مايعي داخل يك ظرف است. نخستين سوالي كه ممكن است برايتان پيش بيايد، اين است كه چرا چنين صدايي در معده ايجاد مي‌شود؟ و دوم اين‌كه چرا وقتي در يك مكان آرام و بي‌سروصدا هستيد، چنين سروصدايي در معده‌تان به راه مي‌افتد؟ حقيقت اين است كه هيچ زمان‌بندي‌اي در معده وجود ندارد و معده شما به عمد سروصدا راه نمي‌اندازد، بلكه يك استدلال منطقي براي آن وجود دارد.
گاهي معده احساس مي‌كند بايد شنيده شده و مورد توجه قرار گيرد. علت اصلي سروصدايي كه در شكمتان احساس مي‌كنيد، معده و روده كوچك است.
دستگاه گوارش لوله‌اي بلند است كه از دهان آغاز شده و به انتهاي روده ختم مي‌شود. در مسير لوله گوارش، اعضا و اندام‌هايي قرار دارند كه هر يك از آنها در هضم و گوارش مواد غذايي در بدن نقش مهمي را ايفا مي‌كنند.
حركات دودي شكل، غذا را در مسير دستگاه گوارش حركت مي‌دهد. اين حركات مواد غذايي، مايعات و شيره گوارشي را با هم مخلوط كرده و تركيب چسبناكي ايجاد مي‌كند.
سروصداي ايجاد شده در معده نيز نتيجه همين تغيير و تحولات است. وقتي مواد غذايي داخل معده به هم برخورد كرده و به ذراتي كه براحتي قابل جذب باشند تقسيم مي‌شوند، بسته‌هايي از هوا و گازهاي موجود در معده نيز تحت فشار قرار مي‌گيرند و در نتيجه صداهايي ايجاد مي‌شود كه آنها را مي‌شنويم.
براي ايجاد اين سروصداها زمان مشخصي وجود ندارد، اما زماني كه معده خالي باشد اين صداها محسوس‌تر است.

دو ساعت پس از خوردن غذا معده خالي مي‌شود و در اين زمان هورمون‌هايي توليد مي‌شود كه عصب‌هاي معده را تحريك مي‌كند تا پيغامي را به مغز مخابره كنند.
مغز در واكنش به پيام‌هاي دريافتي، حركات دودي شكل معده را راه‌اندازي مي‌كند. با آغاز اين حركات در معده، هر گونه ماده غذايي باقي مانده در معده هضم مي‌شود و ارتعاشات ايجاد شده داخل معده خالي موجب احساس گرسنگي مي‌شود.

مترجم: مريم وكيليمنبع: Howstuffworks

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر