برای پیشگیری از گرمازدگی آب بنوشید

برای پیشگیری از گرمازدگی آب بنوشید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز با تاكید بر نوشیدن آب برای پیشگیری از گرمازدگی گفت: كمبود آب بدن مهمترین علت گرمازدگی در فصل تابستان است و با نوشیدن مایعات و آب به میزان كافی در طول روز می توان از بروز گرمازدگی پیشگیری كرد.

دكتر مجید كاراندیش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان_اظهار كرد: بدن انسان برای انجام همه فرآیندهای خود به آب نیاز دارد و این نیاز در بدن افراد ساكن در مناطق گرمسیر بیشتر احساس می شود.
وی افزود: اتلاف ۱۰ درصد آب بدن موجب بروز اختلال شدید در فرآیندهای فیزیولوژیكی بدن انسان می شود و در صورت از دست رفتن ۲۰ درصد آب موجود در بدن، فرد دچار مرگ می شود. گرمازدگی نیز به دلیل كاهش آب بدن ایجاد می شود و برای جلوگیری از آن باید در فصل گرم سال در طول روز مایعات زیادی مصرف شود.
كاراندیش آب را بهترین نوشیدنی در جهان دانست و تصریح كرد: البته آب نباید زیاد سرد باشد و هنگام نوشیدن بهتر است آب هم دما با محیط باشد؛ در این صورت فرآیند جذب آب در بدن با سرعت بیشتری انجام می شود.
این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد: مایعاتی مانند "آب میوه" و "یخ دربهشت" در اولویت های بعدی قرار دارند و فردی كه گرمازده شده است بهتر است برای كاهش علایم گرمازدگی آب بنوشد. در صورتی كه فرد قصد نوشیدن آب میوه دارد نیز باید از نوع طبیعی آن استفاده كند، زیرا در تولید آب میوه های تجاری از مقدار زیادی شكر و مواد شیرین كننده استفاده می شود و مصرف بیش از حد مواد شیرین كننده در فصل گرم سال موجب بروز اختلالاتی در بدن انسان می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز در خاتمه خاطرنشان كرد: مراجعه به اورژانس بهترین توصیه هنگام بروز گرمازدگی است؛ هیچ توصیه تغذیه ای در این شرایط كارساز نیست و ممكن است شرایط جسمی فرد بدتر شود، ضمن اینكه استفاده خودسرانه از مواد غذایی و حتی آب هنگام بروز گرمازدگی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر