مصرف روزانه پنير پيتزا ممنوع

فاخره بهبهاني 
جام جم آنلاين: پنير پيتزا يكي از لذيذترين پنيرهايي است كه اين روزها نظر خانواده‌هاي زيادي را به خود جلب كرده است.اين پنير به صورت قالبي، ورقه‌اي و رنده شده در غذاهاي مختلفي چون پيتزا، لازانيا، ماكاروني، انواعي از ساندويچ‌هاي ويژه و فرآورده‌هاي گوشتي همچون سوسيس به كار مي‌رود.

پنير پيتزابا طعم فوق‌العاده و بافتي ويژه در مجاورت حرارت غذا نرم و ذوب مي‌شود و كش‌دار شدنش اشتها را برانگيخته و ميل به خوردن را دو چندان مي‌كند اما اين پنير از نظر ميزان چربي و خواص تغذيه‌اي چه تفاوتي با پنيرمعمولي دارد؟ آيا مصرف روزانه آن توصيه مي‌شود؟
پنير پيتزا انواع مختلفي دارد. بهترين نوع پنير پيتزا، نوع انگليسي آن است كه نوعي پنير فرآوري شده است. نوع ديگر مطلوب آن پنير پيتزاي ايتاليايي است.
اين پنير در گروه پنيرهاي تازه و نرم قرار دارد و رنگ آن سفيد مايل به زرد است. هنگام برش اين پنير مقدار كمي آب پنير سفيد يا شيري رنگ با اسانس شير تخمير شده از آن تراوش مي‌كند كه نشان از تازگي پنير دارد.
پنير پيتزا به دليل آن‌كه خاصيت ذوب شوندگي سريعي دارد بايد بلافاصله بعد از خريد در يخچال نگهداري شود.
روش تهيه پنير پيتزا
در صنعت شير به وسيله اسيد يا مايه پنير دلمه مي‌شود. دلمه با رعايت اصولي در آب پنير حرارت داده مي‌شود تا بافت آن كش‌دار و كمي لاستيكي شود. در نهايت آب پنير را خارج كرده و دلمه را پرس و سفت مي‌كنند و تحت شرايطي پنير پيتزا به دست مي‌آيد.
تفاوت پنير پيتزا با پنير صبحانه
اين پنير از نظر ميزان پروتئين و كلسيم با پنير معمولي برابري مي‌كند؛ اما چربي اشباع بالايي داشته و پركالري است. در هر 100 گرم آن 300 كالري انرژي نهفته است. ميزان ويتامين‌هاي محلول در چربي همچون A، D، E آن در مقايسه با ويتامين‌هاي محلول در آب بالاتر است.
خوب است بدانيد ويتامين‌هاي B6، B12 و املاحي چون منيزيم، فسفر، مس و روي به مقدار كمي در اين پنير يافت مي‌شود. پنیر پیتزا از گروه پنيرهاي پرچرب با كالري بالاست.
بد نيست بدانيد هرچه چربي و نمك پنير بيشتر باشد، ميزان جذب كلسيم و پروتئين آن كاهش مي‌يابد. چربي لبنيات به اندازه چربي گوشت قرمز، پيه و دنبه مضر است و اگر ذائقه افراد بخصوص كودكان به آن عادت كند، خوردن مواد غذايي كم چرب سخت و گاهي ناممكن خواهد شد.
مصرف درازمدت لبنيات پرچرب همچون پنير پيتزا مي‌تواند موجب بروز پرفشاري خون شده و با افزايش چربي خون موجب تنگ شدن رگ‌هاي اصلي قلب گردد و انواع بيماري‌هاي مختلف را به دنبال آورد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر