تغذیه با شیر مادر پس از سزارین نیاز اصلی نوزاد است

بارداری و تولد نوزاد از مهمترین و حساس ترین لحظات عمر هر انسان محسوب می شود و تغذیه با شیر مادر پس از سزارین نیاز اصلی نوزاد است.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان ایلام در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: کسب آگاهی و مهارت های لازم در دوران بارداری و پیش از زایمان در مورد نحوه زایمان ایمن و چگونگی مراقبت از نوزاد و تأمین نیاز های او ضامن بقاء و حفظ  تندرستی نوزاد است.
 ژاله اکبری در ادامه اظهار داشت: سزارین یک عمل جراحی بزرگ  است و نیاز به بیهوشی یا بی حسی موضعی دارد و می تواند علاوه بر خطرات جراحی، موجب تأخیر در شروع به موقع شیردهی و برقراری ارتباط با نوزاد شود و در مواردی که سزارین اجتناب ناپذیر گردد باید با تمهیداتی مادر را برای شیردهی کمک کرد تا شیرخوار از این مائده الهی در آغاز حیات خود محروم نشود.
وی خاطرنشان کرد: نوزاد بلافاصله پس از تولد نیاز به تماس فوری با مادر دارد او نیازمند شنیدن صدای مادر، دیدن و بوییدن و آغوش گرم مادر است تا تنها نباشد و احساس غربت نکند.
اکبری تأکید کرد: نوع بی هوشی مادر درهنگام سزارین برتوانایی او برای تماس با نوزاد و شروع شیردهی تأثیر دارد و همچنین اگر سزارین با بی حسی موضعی(نخاعی) انجام شود، بر بی هوشی عمومی ارجح است.
کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان ایلام با بیان اینکه مادر پس از سزارین برای شیردهی نیاز به کمک های زیر دارد، تاکید کرد:کمک برای تماس پوست با پوست، کمک برای در آغوش گرفتن شیرخوار در وضعیت راحت و بدون درد برای مادر از اقداماتی است که باید مد نظر قرار گیرد.
ژاله اکبری تشریح کرد: اغلب نوزاد خواب آلود است و وقتی مادر و نوزاد با هم هستند، مادر در مورد دوره ی خواب وبیداری او آگاه تر می شود و تغذیه او را در هوشیارترین زمان و وقتی که شیرخوار آماده شیرخوردن است، انجام می دهد.
وی یادآور شد: خوابیدن مادر روی تختی که کناره های آن نرده داشته باشد بهتر است تا او بتواند با گرفتن نرده راحت و بدون فشار به بخیه ها بچرخد اگر ممکن است سرم به قسمت قدام ساعد مادر وصل شده و خوب ثابت شود تا بتواند راحت تر نوزاد را بغل کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر