خواص و كاربردهاي گياه آلوورا

اين گياه امروزه در صنايع داروسازي، لوازم آرايشي و بهداشتي استفاده فراوان دارد. در آمريكا از اين گياه در تهيه لوازم آرايشي، لوسيون‌ها، شامپو‌ها و براي شكل دادن موها و رشد موها استفاده دارد.
قسمت مورد استفاده گياه شيره برگ‌هاي آن است. در سال 1935 استفاده باليني از اين گياه براي درمان التهاب‌هاي پوستي (درماتيت) ناشي از اشعه x ثابت شده است. در آن سال نشريه راديولوژي آمريكا استفاده از اين گياه را براي اين منظور توصيه كرد. هربرت نستي از شيره اين گياه براي درمان زخم‌ها، اگزما، بواسير و حتي نابينائي استفاده مي‌كردند اما امروزه در تحقيقات باليني مستمري كه بر روي اين گياه انجام شده است تنها بعضي از اثرات آن اثبات شده است.
در كاهش درد سوختگي و ترميم ناحيه سوختگي البته در سوختگي‌هاي درجه دوم و سوم مانند آفتاب زدگي و ناشي از اشعه x مؤثر است. مصرف خوراكي آن به‌عنوان مهسل كاربرد دارد.
ژل اين گياه به‌علت داشتن آب و روغن فراوان در خود از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند در نتیجه در ترمیم ناحیه سوختگی مؤثر است. همچنین به‌علت درصد بالای قند در ژل آن چون باعث بالا رفتن خاصیت اسمزی می‌شود از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. ژل آن بصورت کرم ضد آفتاب، لوسیون و کرم آرایشی در آمریکا موجود است. اما برخی تحقیقات از غیر مؤثر بودن آن در درمان التهاب‌های پوستی و سوختگی خبر می‌دهند. در استفاده از‌این گیاه برای درمان و ترمیم سوختگی‌ها مقالات ضد و نقیضی وجود دارد. اما آنچه مسلم است در زخم‌های عمیق و عمودی و سوختگی‌های شدید نباید مصرف شود. در استفاده موضعی در آفتاب ضدگی‌های سطحی و سوختگی‌های خفیف منعی وجود ندارد اما اکثر محققان پیشنهاد می‌کنند قبل از مصرف مقداری از کرم گیاه در جای دیگری از بدن مثلاً روی بازو استفاده شود که در صورت عدم حساسیت مورد استفاده قرار گیرد. چند مورد حساسیت پوستی در استفاده از‌این گیاه گزارش شده است.
مصرف‌این گیاه به عنوان مسهل در بیمارانی که تحت درمان با دارو‌های قلبی و کورتن هستند باید با احتیاط زیاد صورت گیرد. ‌این گیاه در کودکان، زنان‌شیرده، باردار و افراد مبتلا به بواسیر نباید به‌صورت خوراکی مصرف شود. استفاده از‌این گیاه در انسداد روده یا بیماری‌های التهابی روده‌ و بیماری‌های کبدی ممنوع است.
خواص آلوورا: اخیراً استفاده از درمان‌های گیاهی به‌طور فزاینده‌ای درمیان بیمارانی که به‌دنبال درمان‌های سنتی هستند مرسوم شده و مورد پسند بیماران و پزشکان قرار گرفته است. تعداد ویزیت‌های انجام شده توسط پزشکان طب سنتی آمریکا به سرعت درحال افزایش است. به‌طور تقریبی تقریباً 50 درصد از مردم انواعی از طب سنتی مورد استفاده قرار می‌دهند در آلمان یک مرجع تنظیم کننده به‌نام کمیسیون E به‌طور گسترده‌ای گیاهان شایع را بررسی کرده است اثر بخشی بالینی بر موارد استفاده300 فرآورده‌هاي اين گياه را مورد بررسي قرار داده كه اين بررسي‌ها به استاندارد شدن درمان‌هاي گياهي منجر شده است.
در حال حاضر در ايالات متحده قوانين سختي در مورد فرآورده‌هاي گياهي اعمال مي‌نمايد. در اروپا و آسيا هزاران سال درمان‌هاي گياهي به‌طور موفقيت آميزي در درمان اختلالات پوستي به‌كار رفته‌اند. اكنون اين درمان‌ها به‌صورت علمي مورد پژوهش قرار مي‌گيرند. در مصرف گياهان داروئي حتماً بايد با پرشك خود مشورت كرد. يكي از گياهاني كه امروزه بسيار مورد توجه قرار گرفته آلو‌ورا مي‌باشد. مطالعه روي حيوانات نشان داده است كه آلو‌ورا سوزش، خارش وجاي زخم همراه با درماتيت (التهاب پوستي) ناشي از اشعه x را كاهش مي‌دهد. همچنين بهبود زخم‌هاي مزمن پا، زخم‌های ناشی از جراحی و سرمازدگی اعضاء را تسریع می‌نماید. آلو‌ورا، تروبوکسانA2 و B2­­­­­ و نوعی پروستا گلازین که موجب انقباض عروقی و تجمع پلاکتی می‌شوند را کاهش می‌دهد و به نظر می‌رسد پرفیوژن پوستی را افزایش و خطر از دست رفتن بافت به علت اسکیمی‌(کم خونی موضعی) را کاهش می‌دهد.
یک برگ تازه از آلو‌ورا را برش داده ژل حاصل از آن را روی پوست قرار دهید و یا پوست آن را جدا کرده و باقیمانده آن را روی پوست بمالید، از شیره برگ گیاه نیز برای بهبود زخم‌های سطحی و اگزما استفاده می‌شود. ژل حاصل از برگ‌های تازه ‌این گیاه به میزان زیادی جذب پوست شده در رطوبت و موای مورد نیاز پوست را جهت ترمیم بافت فرسوده پوست تأمین می‌کند و بهترین راه برای پاک سازی پوست صورت از گرد و غبار، چربی، عرق و آثار آرایش می‌باشد همچنین استفاده از آن بعد از اصلاح صورت نیز بسیار مفید می‌باشد و از خشن شدن و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.
خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ ‌این گیاه باعث بهبود زخم‌ها و جراحت‌های عفونی پوست می‌شود و برای پوست‌های حساس و خشک که در اصلاح پوست پوست می‌شود بسیار مفید است. ماساژ مداوم ژل تازه ‌این گیاه به پوست باعث از بین رفتن چین و چروک صورت و خال‌های پوستی می‌شود و از ترک خوردن پوست به خصوص پوست شکم مادران باردار جلوگیری می‌کند. مصرف ‌این دارو به عنوان ژل سر باعث رشد، مقاومت و شفافی و درخشندگی ساقه مو شده و کلیه عوارض ناشی از آلودگی‌ها زیست محیطی که باعث حمایت، خارش، سوزش و ریزش مو می‌گردد را برطرف می‌کند هم چنین با تقویت پوست سر باعث جلوگیری از شوره سر می‌شود.
برای بهره‌گیری از خواص بی‌شمار ‌این گیاه کافیست برگ تازه ‌این گیاه را تهیه سپس از وسط به دونیم کرده و ژل درون آن را خوب به پوست ماساژ داده تا کاملاً جذب پوست گردد البته برای بقیه نقاط بدن نیز به کار برد ‌این گیاه می‌تواند به درمان انواع میگرن‌ها، سوء‌هاضمه و درمان جوش‌ها و سوختگی‌ها کمک نماید.
عوارض جانبی عمده در استفاده از ژل آلو‌ورا، درماتیت تماسی آلرژیک است همچنین تأخیر ترمیم بعد از لاپروسکپی و شکافتن شکم برای پی بردن به بیماری یا سزارین گزارش شده است. گیاه آلو‌ورا دارای چهار خاصیت مهم و اصلی است: ضد التهاب است و تحریک پذیری، ضد قارچ و کپک، میکروب کش، احیاء کننده و نشاط آور، آلو‌ورا اثرات جانبی داروها را کاهش می‌دهد و قدرت‌ایمنی بدن را بالا برده و کمک می‌کند که از تجمع سموم بدن جلوگیری شود.
آلو‌ورا چهار بار سریعتر از آب در بدن نفوذ می‌کند آلو‌ورا به فیزیولوژی بدن آسیب نمی رساند بلکه آن را متعادل نموده و بهبود می‌بخشد. آلو‌ورا داری عناصر و موادی است که روی کلیه نقاط بدن تأثیرگذار است و سلول‌های بدن را حیات می‌بخشد.
پالپ ‌این گیاه در التیام سوختگی، بريدگی و جراحت به کار می‌رود و بهترین موارد استخراج شده از آلو‌ورا عبارتند از:
1- موارد مرطوب کننده 2-موارد ضد جراحت 3- موارد ضدالتهاب
از جمله محصولات آلو‌ورا نوشیدنی‌های شده از آلو‌ورا که خواص آن‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.
1-آمینو اسیدها اجزا و قالب ساختار بدن ما می‌باشند. هشت آمینو‌اسید ضروری وجود دارد که در بدن ما ساخته نمی‌شوند که در اجزاءگیاه آلو‌ورا کشف شده است. نوشیدن مداوم و منظم آلو‌ورا به شما اجازه می دهد بواسطه تأمین طبیعی آمینو اسیدها ضروری، بدن سلامتی خود را حفظ نماید.تجزیه ترکیبات آلو‌ورا نشان می دهد که در بین گیاهان شناخته شده توسط بشر، آلو‌ورا تنها گیاهی است که آمینو اسیدهای مشابه و ضروری بدن را می‌سازد.
2-آلو‌ورا بدون هیچ عارضه‌ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می‌نماید، هم چنین سبب تحریک ماهیچه‌ها و صحت کارکرد مفاصل می‌شوند.
3-ویتامین‌های موجود در آلو‌ورا E,C, B12,B6,B2,B1, A و فولیک اسید و نیاسین می‌باشد. بدن انسان نمی‌تواند بعضی از ‌این ویتامین‌ها را ذخیره نماید بنابراین بهترین راه تأمین ویتامین‌های فوق نوشیدن میزان مناسبی آلو‌ورا و یا استفاده از ترکیبات آن می‌باشد.
4-مواد معدنی‌ای که در آلو‌ورا یافت می‌شود شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کروم ومنگنز، مس و روی می‌باشد. استفاده از آلو‌ورا و ترکیبات مشتق شده از آن یک راه طبیعی برای تأمین نیازهای بدن می‌باشد.
5-امروزه از ترکیبات آلو‌ورا برای تهیه کرم‌های آرایشی پوست استفاده می‌کنند پس از 21 الی 28 روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی‌ می‌شود. استفاده از کرم‌های آلو‌ورا می‌تواند منبع غنی از موارد سازنده را به شما ارائه نماید که همواره پوستی سالم و شاداب داشته باشید و با اثرات پیری پوست مقابله نمایید.
6-استفاده از نوشیدنیهای آلو‌ورا و کمپوتهای آلو‌ورا سبب کمک به بهبود تنظیم دستگاه گوارش می‌شود، احساس تندرستی و سلامتی به شما دست می‌دهد و سطح انرژی بدن افزایش می‌یابد و به شما کمک می‌کند تا وزن بدنتان مناسب و متعادل گردد.
7- آلو‌ورا به‌طور طبیعی مقاومت بدن را افزایش می‌دهد نظر به ‌اینکه سیستم ‌ایمنی بدن همانند ساعت کار می‌کند تا از بدن محافظت نماید، از‌ این رو استفاده از آلو‌ورا سبب می‌گردد به‌طور طبیعی مصونیت و مقاومت بدن به‌طور چشم‌گیری افزایش یابد.
8- آلو‌ورا دارای قابلیت طبیعی دفع سموم می‌باشد، نوشیدن آلو‌ورا می‌تواند حرکت موجی روده را بهبود بخشیده وجذب پروتئین را افزایش دهد و همزمان میزان باکتری های که سبب تخمیر می‌شوند کاهش می‌دهد. آلو‌ورا همچنین سبب کاهش سوزش قلب، معده و دیگر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.
تأثیر فناوری نوین در استفاده بهینه از آلو‌ورا سبب گردیده است تا نوشیدنی مشتق یافته از آلو‌ورا مکمل‌های مختلف با کیفیتی برتر و مطابق با ارزشمندترین استانداردهای جهانی در اختیار هموطنان عزیز قرار گیرد. هم اکنون Aloe vera drink نوشیدنی آلو‌ورا در ‌ایران در کارخانه‌های آبمیوه در حال تولید است و این نوشیدنی افتخار دارد تا با خواص جادوئی خود قدم به منزل خانواده‌های ‌ایرانی بگذارد که سلامتی خویش و خانواده خود را در الویت قرار می دهند.
بیماری‌ها و خواص درمانی آلو‌ورا
پوکی استخوان: آلو‌ورا حاوی تعدادی مواد معدنی ازجمله Boron می‌باشد که کمبود کلسیم در بدن را به حداقل رسانده و جذب آن را سرعت می‌بخشد و آن را در تمام بدن پخش می‌کند.
دیابت: آلو‌ورا آنزیم‌های موجود در پانکراس را فعال می‌کند و در افرادی که دچار دیابت هستند به تعادل وتنظیم قند در خون کمک می‌کند.
زخم معده: آلو‌ورا ترشح اسیدهای معده را تنظیم و کنترل می‌نماید و خواص بی‌حس کننده و منعقد کننده خون، ضد باکتری و درمان کننده و شفا بخش دارد. ژل خوراکی آلو‌ورا به خاطر شکل و ساختار ظاهری‌اش به جدار لوله‌های گوارشی می‌چسبد و سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهد.
کلسترول: آلو‌ورا هنگامی‌که با الیاف سلولزی (fiber) همراه و مخلوط می‌شود سطح کلسترول خون را تنظیم نموده و خون را پالایش و تصفیه می‌نماید، کپسول آلو‌ورا با گیاه یونجه بخاطر سبزینه موجود در یونجه بسیار مؤثر است.
فشار خون: مصرف مداوم عصاره کپسول آلو‌ورا باعث کنترل و تنظیم فشار خون می‌شود، هم چنین‌ این گیاه در کاهش ریزش مو مؤثر است و در درمان التهاب‌های پوستی ناشی از اشعه x مفید است که در بسیاری از لوسیون‌ها، شامپوها و وسایل آرایشی استفاده شایانی دارد.
طرز تهیه ماسک گیاهی: 2قاشق سوپ خوری دانه جو که آنرا با آسیاب به آرد نرمی‌تبدیل کردهایم را با 2 قاشق چای خوری شکر قهوه ای (شکری که حرارت داده شده است) به اضافه روغن آلو‌ورا و یک قاشق چایخوری آبلیمو را با هم مخلوط می‌کنیم تا زمانیکه یک خمیر نرم بدست آید سپس به آرامی آن را روی پوست مرطوب ماساژ دهید تا پوستی فوق العاده نرم و لطیف داشته باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر