پایان 6 ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است

 پایان 6 ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است.

 به گزارش وب دا، کارشناس سلامت  کودکان مركز بهداشت استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب گفت:  تغذیه در تمام طول عمر به ویژه در ماهها و سالهای اول زندگی بسیار مهم است، تغذیه خوب و متناسب با سن کودک موجب رشد و نمو مطلوب وی می شود.
شیرین سلطانی  اظهار كرد: دو سال اول زندگی فرصتی حیاتی برای رشد و تکامل مطلوب از طریق تغذیه مناسب است لذا مادران عزیز باید اقدامات لازم و رفتارهای تغذیه ای مناسب را  مورد توجه قرار دهند.
سلطاني با اشاره به تغذيه در كودكان زير دو سال بيان كرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است، شیر مادر باید به طور مکرر و بسته به میل شیرخوار در طول روز و شب (حد اقل 8 بار در شبانه روز) به شیرخوار داده شود.

اين كارشناس افزود: پایان 6 ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است و بايد توجه داشت كه از 6 تا 12 ماهگي  ابتدا شیر مادر و سپس غذای کمکی داده شود ولي در 1 تا 2 سالگي شیر مادر را بايد بعد از صرف غذای کودک داد.
وي توصیه كرد: بین 1 تا يك و نيم  سالگی بسته به تحمل کودک، به تدریج غذاهای سال اول زندگی به غذای سفره خانواده تبدیل شود. لذا هفته ای 2 تا 3 بار از همان غذاهای کم حجم، مقوی و پرانرژی سال اول زندگی مانند سوپ گوشت و سبزیجات مخلوط با کمی آرد و شیر و شکر و یا کته نرم که با آبگوشت پخته شده است برای او تهیه کنید.
کارشناس سلامت  کودکان مركز بهداشت استان هرمزگان  ادامه داد: استفاده از مواد نشاسته ای بصورت نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی همراه با کره یا روغن نباتی برای تامین انرژی کودک مناسب است. حبوبات غنی از مواد پروتئینی و املاح بوده و از اواخر سال اول زندگی بصورت کاملاً پخته (بعد از خیس کردن و جدا کردن پوست آن) همراه با سیب زمینی و روغن زیتون می توانید مورد استفاده قرار دهید.
سلطاني با اشاره به اهميت مصرف ميوه در برنامه تغذيه اي كودكان اظهار كرد:  مصرف میوه های مختلف 2 تا 3 بار در روز به علت داشتن فیبر، کار دستگاه گوارش را تسهیل می کند. دادن آب میوه طبیعی در  حجم کم نیز مناسب است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر