رژیم غذایی پرنمك با ابتلا به سنگ كلیه و پوكی استخوان ارتباط دارد


تهران- یك مطالعه نشان می دهد، افرادی كه به غذاهای خود زیاد نمك می زنند بیشتر مستعد ابتلا به سنگ كلیه و پوكی استخوان هستند.

1391/05/04 - 15:11
به گزارش زی نیوز، 'تاد الكساندر' از دانشگاه آلبرتا و گروه تحقیقاتی وی در این مطالعه پی بردند سدیم و كلسیم توسط یك مولكول در بدن تنظیم می شوند.زمانی كه جذب سدیم بسیار زیاد می شود بدن از طریق ادرار از سدیم رها می شود و كلسیم را نیز همراه با سدیم دفع می كند كه به این ترتیب ذخیره كلسیم در بدن تهی می شود.
در این مطالعه كه در مجله American Journal of Physiology منتشر شده ، آمده است كه سطوح بالای كلسیم در ادرار به ابتلا به سنگ كلیه منجر می شود و از سوی دیگر سطوح ناكافی كلسیم در بدن به نازك شدن استخوان ها و پوكی استخوان منجر می شود.

محققان افزودند: نتایج این مطالعه نشان می دهد زمانی كه بدن تلاش می كند از طریق ادرار از عنصر سدیم رها شود بدن همزمان از عنصر كلسیم نیز رها می شود.
این موضوع حائز اهمیت است زیرا استفاده زیاد از نمك در غذا باعث می شود كه بدن كلسیم های بیشتری را دفع كند.
نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد كه چرا داشتن یك رژیم غذایی كم سدیم مهم است و چرا استفاده از سطوح كم سدیم در غذاهای پردازش شده اهمیت دارد.
محققان افزودند: ما مولكولی را كشف كردیم كه به نظر می رسد دو كار را انجام می دهد و سطوح كلسیم و سدیم بدن را تنظیم می كند.
آنها ادامه دادند: یافته های ما شواهد بیولو‍ژیكی بسیار واقعی ارایه می دهد كه این ارتباط میان سدیم و كلسیم بسیار واقعی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر