كمبود ویتامین ث در بدن موجب آسیب بافت پیوندی می شود


تهران - كارشناس تغذیه گفت : كمبود ویتامین ث باعث آسیب رسیدن به بافت پیوندی در بدن می شود . این آسیب ها شامل شل شدن لثه ها ، از دست دادن استحكام دندان ها ، آسیب مفاصل و از كار افتادن سیستم ایمنی بدن است .

1391/04/25 - 12:00
زیبا كاوه یی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : بدن انسان نمی تواند ویتامین ث را ذخیره كند و این در حالی است كه این ویتامین نقش اساسی در ساخت كلاژن دارد و بدن ما به طور مرتب نیاز به ساخت كلاژن دارد . كلاژن پروتئین مهمی است كه در ساخت بافت پیوندی نقش دارد.
وی یادآور شد : نقش ویتامین ث در حفظ سلامت مفاصل بسیار مهم است زیرا مایع زلال مفصلی كه استخوان ها را در مفاصل به هم مرتبط می كند وموجب حركت روان و بدون درد مفاصل می شود ، شامل بخش زیادی از كلاژن است .

این كارشناس تغذیه گفت : از این رو مصرف روزانه ویتامین ث برای همه افراد ضروری است و باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود چرا كه برخلاف برخی از ویتامینها ، بدن قادر به ذخیره ی مقادیر اضافی ویتامین ث نیست بنابراین باید این ویتامین روزانه مصرف شود .
كاوه یی افزود :متخصصان تغذیه حداقل مقدار مورد نیاز روزانه ی این ویتامین را 90 میلی گرم برای مردان و 75 میلی برای زنان توصیه كرده اند .
وی خاطرنشان كرد كه در بین مواد غذایی، توت فرنگی و پرتقال منابع خوب ویتامین ث هستند . همچنین انواع توت ها و تمشك هم مقادیر خوبی از این ویتامین دارند و سبزی هایی مانند فلفل ها و دیگر سبزی های برگ دار منابع سرشار از ویتامین ث هستند.
به گفته وی یكی از منابع كمتر شناخته شده ویتامین ث برگ های نعناع است و افراد می توانند این سبزی را به وفور مصرف كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر