روغن کلزا


 روغن کلزا
روغن کلزا به دلیل داشتن ترکیب متوازنی از اسید های چرب اشباع،تک غیر اشباع و چند غیر اشباع از مزایای کاربردی خاصی برخوردار است. وجود مقادیر قابل توجهی اسید اولئیک (تک غیر اشباع ) در روغن کلزا سبب شده است این روغن مقاومت خوبی در فرآیند های حرارتی از جمله سرخ کردن عمقی از خود نشان دهد.

روغن کلزا به دلیل داشتن ترکیب متوازنی از اسید های چرب اشباع،تک غیر اشباع و چند غیر اشباع از مزایای کاربردی خاصی برخوردار است. وجود مقادیر قابل توجهی اسید اولئیک (تک غیر اشباع ) در روغن کلزا سبب شده است این روغن مقاومت خوبی در فرآیند های حرارتی از جمله سرخ کردن عمقی از خود نشان دهد . امروزه در دنیا انواعی از روغنهای مقاوم (نظیر روغن های سرخ کردنی ) با پایه روغن کلزا فرموله و تولید می شود.

به عبارت دیگر این روغن در عین داشتن ارزش های تغذیه ای بالا به واسطه وجود اسید های چرب چند غیر اشباع, از مقاومت اکسیداتیو بالایی در طی فرآیند طبخ و تهیه انواع غذاها در مقیاس خانگی ,صنعتی و صنفی نیز برخودار است .

ترکیب اسیدهای
چرب
روغن
کلزا
روغن
سویا
روغن
پنبه دانه
روغن
آفتابگردان
روغن
زیتون
چربی کره
(روغن حیوانی)
پالمیتیک
1/4
6/10
6/21
7
9
9/26
استئاریک
8/1
4
6/2
5/4
7/2
1/12
اولئیک
5/61
7/23
6/18
7/18
3/80
5/28
لینولئیک
21
54
4/54
5/67
3/6
2/3
لینولنیک
2/8
8/6
7/0
8/0
7/0
4/0
مجموع اسید های چرب اشباع
7
4/15
6/25
8/12
1/12
65
مجموع اسید های چرب غیر اشباع
93
6/84
4/74
2/87
9/87
35


شواهد علمی محدود و مورد دسترس اگر چه نتیجه نهایی آن منتشر نشده است اما ثابت می کند که خوردن روزانه 5/1 قاشق غذاخوری ( حدود 19 گرم) روغن گیاهی"کانولا"خطر ریسک مرض های قلب را کاهش می دهد و این بدلیل میزان زیاد چربی اشباع نشده این روغن می باشد که میزان آن 93% میباشد و بدون کلسترول است و میزان چربی اشباع شده آن بسیار کم و فقط در حد7 درصد است . (همانطور که درجدول نیزمشخص می باشد.)

گفتنی است روغن گیاهی کانولا چندین عمل و اثر دارد که روغن های دیگر ندارند ، از جمله اینکه کانولابه درجه حرارت خیلی بالا مقاوم می باشد. همچنین مزه ملایم تر و سبک دارد و نیز ترکیب آن از سایر روغن ها بهتر میباشد.

 

ترکیب اسید های چرب و مزایای تغذیه ای:

الف) اسیدهای چرب اشباع : روغن کلزا در میان روغنهای خوراکی شناخته شده نظیر روغن های سویا , آفتابگردان , پالم , بادام زمینی , و زیتون , همچنین روغنهای حیوانی و کره کمترین میزان اسیدهای چرب اشباع را دارا است.

ب) اسید لینولنیک (امگا-3)واسید لینولئیک (امگا–6):این دواسید چرب به عنوان اسیدهای چرب ضروری شناخته می شوند که بدن انسان حتما باید از طریق مواد غذایی آنها را دریافت کند,روغن کلزا بیشترین میزان اسید لینولنیک (امگا–3)رادر میان روغن های گیاهی (نباتی)شناخته شده داراست.

تحقیقات جدید مزایای متعدد فراوانی را برای اسیدهای چرب امگا 3 به اثبات رسانده است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش فشارخون , کلسترول و تری گلیسرید , بهبود عملکرد قلب و کمک به سلامت آن, پیشگیری و بهبود ناراحتی های مفصلی و روماتیسمی , پیشگیری و بهبود افسردگی و ناراحتی های روحی –روانی و پیشگیری از ابتلا به سرطان .

امروزه درالگو وتوصیه های جدید تغذیه ای مصرف حداقل 7/1گرم اسید لینولنیک (امگا 3 ) در روز توصیه می شود. شایان ذکر است که یک قاشق غذاخوری روغن کلزای استاندارد حاوی حدود یک گرم اسید لینولنیک است. از این رو، روغن کلزا روغن خوراکی برای بیماران قلبی , افراد مسن ,چاق , مبتلا به دیابت و کلیه افرادی است که به دلیل مختلف از رژیم های غذایی خاص پیروی می کنند.

روغن مایع کلزا(کانولا):

_  غنی ازاسیدهای چرب ضروری

_ سرشارازامگا 3

_ دارای کمترین میزان اسیدهای چرب اشباع درمیان روغن های خوراکی متداول

_ مناسب برای افرادی که ازرژیم های غذایی مخصوص پیروی می کنند همچنین افراد مسن ، مبتلا به دیابت وبیماران قلبی

_  با ارزش تغذیه ای برتر

_  ضامن سلامت قلب وایده آل به منظورپیشگیری ازبروزبیماریهای قلبی وعروقی

_ مقاوم درطی مراحل پخت وپزوسرخ کردن غذا 


منبع: کشاورز دانا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر