شیردهی جلوی پوکی استخوان مادر را می‌گیرد



خبرگزاری فارس: رئیس کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: برخی این باور غلط را دارند که مادر هنگام شیردهی به دلیل از دست دادن کلسیم بدن دچار پوکی استخوان می‌شود در حالی که شیردهی جلوی پوکی استخوان (استئوپروز) را می‌گیرد.
خبرگزاری فارس: شیردهی جلوی پوکی استخوان مادر را می‌گیرد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، علیرضا مرندی پیش از ظهر امروز در مراسم روز جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر که در آمفی تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: مطالعات جدید نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر در بقا و سلامت جامعه نقش زیادی دارد چرا که شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد و شیرخوار است. شیر مادر ماده‌ای زنده است و مقایسه آن با شیر خشک مثل قیاس سیاهی با سفیدی است.

مرندی گفت: شیر مادر نقش بسزایی در جلوگیری از بیماری‌های واگیردار دارد تا حدی که آن را به دلیل وفور گلبول‌های سفید و مواد ایمنی زا خون سفید نامیده‌اند.
این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: علاوه بر همه اینها شیردهی نقش زیادی در سلامت جسمی مادر و کوچک شدن رحم دارد.
مطالعات نشان می‌دهد که اگر تغذیه با شیر مادر نبود سالانه بین 7 تا 8 میلیون کودک در دنیا جان خود را از دست می‌دادند و با توجه به اینکه جمعیت کشور ما که یک صدم جمعیت دنیا است. چیزی حدود 70 تا 80 هزار کودک در صورت عدم تغذیه با شیر مادر به سن 5 سالگی نمی‌رسیدند،‌بنابراین ما باید مزایای تغذیه با شیر مادر را همواره اعلام کنیم.
به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطالعاتی که در آمریکای لاتین انجام شده نشان می‌دهد مرگ و میر کودکان زیر سه سال که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به یک سوم می‌رسد.
وی شروع تغذیه با شیر مادر را از ساعات اولیه تولد بسیار حیاتی دانست و گفت: این کار اولین قدم برای کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و پس از آن زیر 5 سال به حساب می‌آید به طوری که 16.3 درصد مرگ نوزادان که از ساعات اولیه با شیر مادر تغذیه شده‌اند کاهش می‌یابد.
مرندی خاطرنشان کرد: سوء تغذیه زیربنای مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است که دو دلیل بیشتر ندارد؛ یکی بدی تغذیه و دیگر بیماری‌های عفونی که شیر مادر هر دو اینها را اصلاح می‌کند و در نهایت تمام انرژی کودک را فراهم می‌آورد چرا که یک سوم انرژی مورد نیاز کودک در سال دوم زندگی با شیر مادر تامین می‌شود.
رئیس کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر با اشاره به گسترش بیماری‌های غیرواگیر در سراسر دنیا و از جمله ایران گفت: 60 درصد علت مرگ‌های ما همین بیماری‌های غیرواگیر است و سالانه برای واردات داروهای ضدسرطان و خرید دستگاه های بیماری های قلبی و عروقی و غیره بسیار هزینه می‌کنیم ولی از پیشگیری آن غافلیم در حالی که باید به مردم یاد دهیم که چگونه فعالیت بدنی داشته باشند و غذای مناسب بخورند و در عین حال تغذیه با شیر مادر از کودکی می‌تواند در سنین بزرگسالی برای پیشگیری از این بیماری‌ها موثر باشد.
مرندی به دیگر مزایای تغذیه با شیر مادر اشاره کرد و گفت:‌ افزایش ضریب هوشی کودکان، افزایش ارتباط عاطفی مادر و کودک و جلوگیری از ایجاد سرطان سینه، تخمدان و دهانه رحم از دیگر مزایای تغذیه با شیر مادر است که سلامت مادر را نیز به همراه دارد.
وی تاکید کرد: باور غلطی بین مردم وجود دارد که اگر مادری به فرزندش شیر دهد دچار پوکی استخوان (استئوپروز) می‌شود در حالی که اکثرا اشتباه فکر می‌کنند و این امر برعکس است و شیردهی جلوی پوکی استخوان را می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر