تغذيه در بارداري


جام جم آنلاين: در سال‌هاي اخير به علت اهميتي كه تغذيه در بارداري براي جامعه پيدا كرده است، اغلب با زنان باردار چاقي روبه‌رو هستيم كه در طول بارداري وزنشان بيش از حد زياد شده و با مشكلات متعددي در بارداري مثل فشار خون، زايمان زودرس و نوزاداني با اضافه وزن روبه‌رو هستند.
در يك خانم با وزن طبيعي، بين 12 تا 16 كيلو افزايش وزن در بارداري مورد قبول است كه اين ميزان وزن با اضافه كردن 100 تا 300 كيلوكالري در روز به رژيم روزمره به دست مي‌آيد و اين به معني اضافه شدن مثلا يك بستني در روز به رژيم غذايي مادر باردار است.
پس نيازي نيست يك زن باردار با كالري فراوان تغذيه شود، بلكه مي‌تواند آنچه را دوست دارد به ميزاني كه ميل دارد بخورد.
مهم اين است كه رژيم غذايي حاوي املاح و مواد معدني، پروتئين كافي و كالري لازم براي مادر و جنين باشد و مادر از تمامي گروه‌هاي غذايي بخصوص گوشت، لبنيات، تخم‌مرغ و ماهي كه حاوي پروتئين‌هاي لازم بدن مادر و جنين است، همين‌طور سبزيجات و ميوه‌هاي تازه كه ويتامين‌ها و مواد معدني لازم را دارد، استفاده كند.

شير از جمله مواد غذايي حاوي پروتئين‌هاي مناسب همراه با ويتامين و مواد معدني لازم است و تمامي آنچه مادر نياز دارد، تامين مي‌كند.
تنها ماده معدني كه به ميزان زيادي در بارداري لازم است و معمولا با رژيم غذايي كسب نمي‌شود، آهن است كه به صورت داروهاي خوراكي يا تزريقي حاوي آهن به مادر داده مي‌شود.
همين‌طور در مادراني كه رژيم مناسبي ندارند يا در سنين پايين (18-17) سالگي باردار شده‌اند يا حاملگي چندقلويي دارند، به دليل نياز بيشتر به ويتامين‌ها و مواد معدني، داروهاي حاوي مواد ضروري داده مي‌شود.
بايد توجه داشت كه برخي از اين ويتامين‌ها و مواد معدني نبايد بيش از اندازه به مادر داده شود، چون مي‌تواند براي جنين عوارضي ايجاد كند، پس مادر فقط بايد از مولتي ويتامين‌هايي كه براي دوران بارداري تجويز شده، استفاده كند.
مساله بعدي گرسنگي در بارداري است. در تحقيقات ديده شده مادراني كه در دوران قحطي باردار شده‌اند، بچه‌هايي با وزن كمتر به دنيا آورده‌اند. كساني كه در سه ماهه دوم و سوم گرسنگي كشيده‌اند، كودكاني لاغرتر و كوتاه‌تر به دنيا مي‌‌آورند.
اين كودكان در آينده بيشتر در معرض مشكلاتي مثل فشار خون، ديابت، چربي خون بالا و اختلالات تنفسي و بيماري‌هاي قلبي مي‌شوند.
همين طور فرزندان كساني كه در سه ماهه اول بارداري گرسنگي كشيده‌اند، اختلالات رشد مغزي به صورت بيماري‌هاي رواني مثل اسكيزوفرني بيشتر ديده شده است.
دكتر ثريا عالمي - جراح و متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر