در استفاده از مايكرووِيو دقت كنيد


جام جم آنلاين: برخي مردم به اشتباه ماكروفر را با مايكروويو يكي مي‌دانند اما مايكروويو متفاوت از ماكروفر است.
پخت غذا در مايكروويو از طريق تابش و رخنه امواج كوتاهي صورت مي‌گيرد كه وارد مولكول‌هاي غذا شده، آب داخل مواد خوراكي را به جنبش و سايش وامي‌دارد.
اين عمل سبب ايجاد گرما، افزايش سرعت پخت و آماده شدن غذا مي‌شود. اگر از مايكروويو استفاده مي‌كنيد، نكات پي‌آمده را همواره در نظر بگيريد:
با وجود تحقيقات گوناگون هنوز هيچ مدرك قابل قبول مبني بر مضر بودن تشعشعات تابيده شده بر مواد غذايي از طريق دستگاه مايكروويو به دست نيامده؛ بنابراين تصور سرطان‌زا بودن غذاهاي پخته شده با اين دستگاه نادرست است.
با خيال راحت غذايتان را ميل كنيد. حجم، شكل ظاهري و مقدار رطوبت موجود در ماده غذايي بر زمان و كيفيت پخت اثرگذار است. اگر اين موارد را در نظر نگيريد احتمال پختن كامل برخي قسمت‌ها و نيمه‌پخته ماندن قسمت‌هايي ديگر بعيد نيست.

بهترين راهكار رفع اين مشكل، كوچك كردن، ايجاد برش‌هاي مناسب و سوراخ‌هاي متعدد در خوردني‌هاي بزرگتر است.
بهترين ظروف براي استفاده در اين دستگاه، ظروف سراميكي، پيركس، آركوپال و برخي ظرف‌هاي پلاستيكي با علامت مايكروويوند.
ظروف فلزي و فويل‌ها باعث ايجاد جرقه و آتش‌سوزي احتمالي شده، ظروف پلاستيكي معمولي يا غيرمناسب آب مي‌شوند. دقت كنيد لبه يا ديواره ظروف با رنگ‌هاي فلزي تزئين نشده باشد.
از خراب نبودن و بسته شدن كامل در، نداشتن خوردگي در واشر يا جداره بين در و اتاقك، كاركرد درست قفل و لولاي دستگاه مطمئن شويد.
در صورت خراب شدن جداره پلاستيكي بين در و اتاقك دستگاه، لولا، يا شيشه موجگير آن به هيچ وجه دستگاه را روشن نكنيد و حتما از دستكاري يا تعمير شخصي آن خودداري كنيد.
براي تعمير، آن را به تعميركاران مجرب بسپريد تا تشعشعات به سلامتي و جيبتان لطمات بيشتر نزند. همواره درون اتاقك دستگاه را تميز نگاه داريد، ذرات سوخته، پاشيده و پرت شده درون آن را پاكسازي كرده، مدام صحت عملكرد لبه‌هاي در و قسمت لولا را بررسي كنيد.
براي نظافت، بويژه تميز كردن واشر درزگير، به هيچ وجه از اسكاچ، سيم ظرفشويي و ابزار خراشدهنده يا مواد شوينده خورنده استفاده نكنيد.
براي جلوگيري از پاشيدن محتويات غذا روي ظروف را با درهاي مناسب بپوشانيد اما هرگز درها را محكم نكنيد. اين كار خطر انفجار و تركيدگي را محتمل مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر