بستن محكم موها باعث ريزش آن مي‌شود/مصرف ويتامين B12 در رشد موها موثر است

b12.jpg
به گفته يك متخصص پوست و مو، دختراني كه موهايشان را محكم مي‌بندند بيش از ديگران دچار ريزش مو مي‌شوند.

دكتر يزدان بخش نجفيان در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه اظهار كرد: دختران جوان براي بالا بردن ابروهايشان، موهايشان را محكم مي‌بندند كه اگر كشش موها طولاني باشد باعث از بين رفتن پياز مو و در نتيجه ريزش مو مي‌شود.

وي در خصوص علل ريزش مو، گفت: مهم‌ترين و اصلي‌ترين علل ريزش مو، علل ارثي و هورموني است. ريزش موي ارثي از طرف پدر يا مادر پس از دوران بلوغ و فعاليت‌ هورمون‌هاي بدن ظاهر مي‌شود كه در اين حالت درمان قطعي براي آن وجود ندارد. اما مي‌توان در زناني كه هورمون مردانه‌شان بيشتر از هورمون‌هاي زنانه است و كم‌كاري تخمدان دارند با يك سلسله دارو در جهت تنظيم هورمون‌ها در جهت كاهش ريزش مو اقدام كرد. در مردان نيز در حد كم‌تر تا جايي كه خواص مردانگي آنها دچار مشكل نشود، درمان نتيجه‌بخش است. اما اگر اين افراد به دليل ناسازگاري دارو و عوارض پس از مصرف دارو درمان نشوند، مي‌توانند از پيوند مو استفاده كنند كه هم براي مردان و هم براي زنان قابل استفاده است.
اين متخصص پوست و مو در ادامه افزود: ريزش موهاي كودكي نيز كه قبل از دوران بلوغ اتفاق مي‌افتد و ممكن است براي پدر و مادرها استرس ايجاد كند به دليل تماس سر و فشار بر پياز مو است كه بيشتر در نوزادان شيرخوار رخ مي‌دهد و پس از مدتي درخواهد آمد و جاي نگراني ندارد.
وي افزود: بسياري از داروها در افزايش ريزش مو موثرند. مهم‌ترين دارويي كه باعث ريزش مو مي‌شود، داروي ويتامين A است كه مصرف زياد آن باعث افزايش ريزش مو مي‌شود. همچنين بسياري از داروهاي قلب، فشار خون، داروهاي اعصاب و به ويژه داروهاي شيمي درماني نيز باعث ريزش مو مي‌شود كه پس از قطع داروها به ويژه داروهاي شيمي درماني پس از دوره درمان، رشد موها از سر گرفته مي‌شود و به حالت اول بازمي‌گردد.
دكتر نجفيان گفت: دستكاري زياد موها نيز مي‌تواند در افزايش ريزش مو موثر باشد. استفاده از اتوي مو، سشوار، كراتينيزه و رنگ كردن، مو را ضعيف كرده و باعث ريزش آن مي‌شود. همچنين بعضي از افراد به دليل ناراحتي‌هاي عصبي، موهايشان را در حالت ناخودآگاه مي‌كشند و حتي در بعضي از موارد نادر، اين افراد موهايشان را مي‌خورند كه پس از مدتي در معده‌شان جمع شده و حجم تومور مانندي را در بدنشان ايجاد مي‌كنند كه به راحتي قابل درمان نيست.
وي با تاكيد بر نقش موثر ويتامين‌ها در ريزش مو، افزود: هر ويتاميني كه كم يا زياد شود، ممكن است ريزش ايجاد كند. از ميان ويتامين‌ها، ويتامين B12، اسيد فوليك و بيوتين مهم‌ترين ويتامين‌ها براي رشد مو هستند و اگر در ميزان آنها بدن كم باشد، براي درمان بيشتر تجويز مي‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر