غذاهای آرامبخش برای عصبانی ها

سلامت نیوز:این روزها  «استرس» كلمه‌ای است كه زیاد می‌شنویم و شاید به خاطر این است كه استرس به نوعی با زندگی ما همراه شده است و هر روز آن را در محیط‌های مختلف و به درجات گوناگون تجربه می‌كنیم. داشتن استرس و مواجهه با عوامل استرس‌زا نقش مهمی در شكل گیری رفتارها و خلق و خوی ما دارد. اما آیا می‌‌دانید می‌توان با به کارگیری راهكارهای تغذیه‌ای، تاثیر این استرس‌ها را بر زندگی به حداقل رساند؟

داشتن یک رژیم غذایی نامنظم و آشفته نقش مهمی در بروز استرس دارد که معمولا شامل مصرف چای و میان وعده‌ها به طور مکرر و نامنظم است. اما با خوردن منظم وعده‌‌های غذایی، مصرف میان وعده‌های مغذی، در اولویت قرار دادن وعده‌‌های اصلی غذایی و در كنار آن انتخاب خوردنی‌های مناسب، می‌توان تا حد امکان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت. برخی مواد غذایی تاثیر نامطلوبی بر مغز و خلق و خوی ما دارند و بهتر است در صورتی كه  افراد پر استرسی هستیم، از آنها کم تر استفاده کنیم. در پروژه‌‌ای به نام «پروژه غذا و خلق» که توسط محققان تغذیه در انگلستان به انجام رسیده است، مواد غذایی استرس‌‌زا به شرح زیر معرفی شدند. در این پژوهش كه بر اساس اطلاعات به دست آمده از تجارب شخصی ۲۰۰ نفر بود، حدود ۹۰ درصد افراد مورد بررسی گزارش كردند كه کاهش مصرف یا حذف «خوراکی‌های استرس‌‌زا» مانند شکر (۸۰ درصد)، کافئین (۷۹ درصد)، الکل (55 درصد) و شکلات (53 درصد) بیشترین تاثیر مثبت را بر بهداشت روان آن‌ها داشته است. دریافت بالای کافئین
بی‌‌قراری، تعریق زیاد، بی‌ خوابی و افزایش ضربان قلب را به همراه دارد. از این رو، توصیه می‌‌شود که  از نوشیدن بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز خودداری شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر