غذاهای هوشمند با مغز حرف می‌زنند


پژوهشگران ادعا می‌کنند خوراکی‌های هوشمندی که به مغز می‌گوید شما دیگر به اندازه کافی خورده‌اید می‌تواند کلید چیرگی بر پرخوری و فربهی را در خود داشته باشد. تیمی از دانشمندان هلندی هم اکنون کار بر روی چنین غذاهای هوشمندی را آغاز کرده است. 

به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از دیلی میل، آن‌ها اظهار امیدواری کردند که این خوراکی‌ها حاوی مواد شیمیایی ویژه‌ای خواهد بود که از پیام‌هایی که معده، هنگامی که سیر شده است، به مغز می‌فرستد تقلید می‌کند. با فرستادن زود‌تر این پیام، مغز می‌تواند فریب داده شود تا از پرخوری بپرهیزد. 
«ینس هولست»، متخصص غدد از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، گفت: «ما می‌دانیم که غذا‌ها با سلول‌های معده تعامل می‌کنند، که در برابر معده، پیام دهنده‌های شیمیایی (هورمون‌هایی) را به مغز می‌فرستد تا پیغام دهد که معده پر است. 
اکنون این پیام رسانی غذا‌هایمان از معده به مغز در حال رمزگشایی است تا با پرخوری و فربهی مقابله شود. 

«هولست» یک مولکول کوچک در معده، با نام گلوکاگن-لایک پپتاید-۱ (GLP-۱) را کشف نمود که بر روی بخش‌هایی از مغز که اشتها را تنظیم می‌کند عمل می‌نماید. 

او اکنون در طرحی، با نام فول۴ هس درگیر است که توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی مالی می‌شود و تلاش دارد تا دریابد معده دقیقا چگونه به مغز اطلاع می‌دهد که سیر شده است. 
«جولیان مرسر»، هماهنگ کننده این پروژه و متخصص پرخوری در دانشگاه ابردین، بریتانیا، گفت: «جریانی از هورمون‌ها وجود دارد، که همگی هورمون‌های سیری هستند و کمک می‌کنند تا خوردن غذا متوقف گردد.» 
او افزود: «ما چیز زیادی درباره اینکه کدام مغذی‌ها درگیر هستند، آیا ما می‌توانیم چگونگی تعامل غذا با آن سیستم‌های پیام رسانی را دستکاری کنیم یا نه و اینکه این سیستم‌ها چگونه در سطوح مختلف در مغز انسجام یافته‌اند نمی‌دانیم.» 
این تیم امید دارد که پژوهش آن‌ها به ساخت داروهایی منجر شود که این پیام‌ها را تقلید نماید و در ‌‌نهایت امید دارند غذاهایی تولید کنند که این پیام‌ها را در خود داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر