ارتباط سطوح مقادير آهن و ويتامين‌ها در بدن با توان ورزشي نوجوانان

 نتایج یک تحقیق نشان داد؛
  
كمبود آهن و ويتامين‌ها در بدن منجر به كاهش توان ورزشي و آمادگي جسماني در نوجوانان مي‌شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نسخه آنلاين نشريه فيزيولوژي كاربرد محققان با انجام مطالعات خود دريافتند از آنجا كه تغذيه و تناسب اندام درهم تنيده مي‌شوند، بنابراين سطح ريزمغذي‌هاي مختلف در خون افراد به ويژه نوجوانان با توان جسمي آنها مرتبط است.
براساس اين گزارش محققان سطح انواع ريزمغذي‌ها مانند هموگلوبين كه نشان دهنده مصرف آهن است و غلظت سرم فريتين، ويتامين B6‌ و ويتامين D‌ و بتاكاروتن و غيره را در خون تعداد زيادي از داوطلبان در محدوده سني 5/12 تا 5/17 سال بررسي كردند و سپس آمادگي جسماني آنها را با استفاده از يك آزمون پرش طولي ايستاده كه قدرت عضلاني آنها را ارزيابي مي‌كرد، اندازه گرفتند.

نتايج حاصل از اين گزارش با بررسي داده‌هاي افراد مورد مطالعه مي‌افزايد: سطح ريزمغذي‌هاي خون آنها ارتباط تنگاتنگي را با عملكرد داوطلبان در انجام تست‌هاي آمادگي جسماني نشان مي‌داد و افرادي كه در خون آنها مقادير بالاتري از اين ريزمغذي‌هاي آهن و ويتاميني موجود بود، آزمون پرش طولي ايستاده را بهتر از بقيه افراد انجام دادند.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكي از آن است كه بلوغ و نوجواني نه فقط براي رشد بلكه براي به دست آوردن عادات غدايي سالم كه يك عمر انسانها درگير آن مي‌شوند. بسيار مهم است كه متأسفانه مطالعات متعددي نشان داده‌اند كه مصرف كمتر مواد مغذي مهم در نوجوانان ميزان قدرت و عملكرد آنها را درتست‌هاي آمادگي جسماني استاندارد در سال‌هاي اخير كاهش داده است.
به گفته محققان با استفاده از اين تحقيق ارتباط بين آمادگي جسماني با آهن و بيوماركرهاي ويتامين‌ها مشاهده مي‌شود ولي هنوز هم در اين زمينه بايد تحقيقات بيشتري صورت گيرد تا بتوان يك رابطه علت و معلولي را اثبات كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر