عادات غذايي مناسب، اثرات بيماري هاي غير واگير را كاهش مي دهد


ايجاد عادات غذايي مناسب در مصرف مواد خوراكي توسط افراد، اثرات ناشي از بيماري هاي غير واگير را كاهش مي دهد.
به گزارش وب دا، رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام ضمن بیان این مطلب گفت: در گذشته مرگ و میرها وبسياري از بیماری هاي مهلك كه اتفاق می افتاد، به عقيده مردم منشاﺀ ماوراﺀالطبیعه داشتند اما در قرن 18 معلوم شد که موجودات ریز میکروبی باعث شیوع انواع بیماری بوده اند. بعد از تحولاتی که در رابطه با شناخت بیماری ها به وجود آمد متوجه شدند که بیماری ها به دو دسته بیماری های واگیر و بیماری های غیر واگیرتقسيم می شوند.
دكتر اسدالهي خاطرنشان ساخت: بیماری های واگیردار از راه انتقال موجودات میکروبی شیوع پیدا می کنند که با مداخلات بشر شناسایی شدند و بسیاری ازآنها خوشبختانه با پیشرفت علم کنترل و یا حذف شدند.

وي تاكيد کرد: موضوعی که در جامعه امروز مطرح است بحث بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون، دیابت، پوکی استخوان، گواتر، انواع سرطان ها که مقام اول در مرگ ومیرها را به خود اختصاص داده اند، مد نظر است كه بسیاری از این بیماری ها از طریق رژیم های غذایی صحیح قابل پیشگیری هستند.
رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام به شيوع بيماري‌هاي مرتبط با تغذيه اشاره كرد و گفت: بيماري‌هايي مانند ديابت، قلب و عروق و ساير بيماري‌هاي مرتبط با تغذيه هستند كه تغذيه نامناسب ،كمبود فعاليت بدني هم در شيوع اين بيماري‌ها نقش جدي دارند و در کشورهای توسعه یافته با پیشرفت علم و فناوری، بشر توانست با غنی سازی موادغذایی میزان مرگ ومیر ناشی از این بیماری ها را کاهش دهد.
دكتر اسدالهي با بيان اينكه مطالعات و شواهد علمي مويد آن است كه بايد حركت همه جانبه‌اي در زمينه ايجاد تغذيه اصولي و مناسب آغاز شود، خاطرنشان كرد: مي‌توان با هزينه‌هاي كم از مشكلات تغذيه‌اي نه چندان سخت جلوگيري كرد و با گسترش دانش آموختگان رشته تغذيه و انجام پژوهش‌هاي مختلف براي يافتن مشكلات و علل آنها بیماریهای غیرواگیر مرتبط با تغذیه را کنترل و در جهت فرهنگ سالم تغذیه ای تلاش کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر