تغذيه مدارس مهمتر از منزل


تغذیه صحیح می ‌تواند باعث افزایش تمرکز و یادگیری دانش ‌آموزان شود این در حالی است که خانواده‌ ها از این موضوع مهم غفلت می ‌کنند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛پيروي از يك برنامه غذايي اصولي كه تامين كننده تمامي نيازهاي تغذيه اي فرد باشد، نقش موثري در افزايش توان يادگيري خواهد داشت.

در سنين دبستان، كودكان علاوه بر نيازهاي تغذيه مرتبط با رشد سريع جسمي در دوران كودكي، بايد از نظر تامين مواد مغذي مورد نياز براي يادگيري و افزايش كارايي ذهني برخوردار باشند.

بروز برخی از بیماری‌ ها نتیجه کمبود دریافت برخی مواد مغذی است که می ‌تواند زمینه ساز اشکال در یادگیری و تمرکز و حافظه شود. به عنوان نمونه کم خونی فقر آهن به ویژه در دختران نوجوان می ‌تواند زمینه ساز ایجاد مشکل در قدرت یادگیری و تمرکز شود بنابراین لازم است که خانواده‌ ها احتمال ابتلای فرزندان خود به این بیماری را بررسی و در این جهت با متخصصان مشورت کنند تا در صورت لزوم رژیم غذایی آنان اصلاح شود. 

طبق مطالعات انجام شده افرادی که به هر دلیلی صبحانه نمی ‌خورند دچار مشکلاتی در یادگیری می‌ شوند بنابراین لازم است دست کم درشت مغذی‌ ها (پروتئین ‌ها، کربوهیدرات ها و چربی ‌ها) را به میزان لازم در وعده صبحانه مصرف کنند چرا که این مواد حاوی انرژی هستند.

مهمترين دلايلي كه موجب عدم مصرف صبحانه مي شوند، نداشتن زمان براي صرف صبحانه و يا بي ميلي دانش آموز عنوان مي شود.

 بهترين مواد غذايي كه مي تواند در صبحانه همراه با نان صرف شوند، عبارتند از: تركيبي از پنير و گردو، كره بادام زميني و عسل، خامه و عسل و كره و عسل. در صورت تمايل كودك، مصرف آبميوه هاي طبيعي و شير نيز انتخاب هاي مناسبي براي اين وعده مي باشند.

نکته:با برقراری ساعت تغذیه می توانیم از عوارض و اختلالاتی که به علت تغذیه نامناسب برای کودکان و نوجوانان ممکن است ایجاد شود و سلامت آنها را تهدید کند جلوگیری کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر