چاقي همراه با كمبود ويتامين D‌ خطر ابتلا به ديابت را بيشتر مي‌كند

  
تركيب چاقي و كمبود ويتامين D‌ موجب افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 يا ديابت بزرگسالان مي‌شود. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه مراقبت ديابت، محققان دانشگاه بهداشت عمومي دركسل دريافتند كه كمبود ويتامين D‌ همراه با اضافه وزن، عوامل خطر مهمي براي افزايش مقاومت بدن به انسولين و پديد آوردن ديابت 2 هستند.
براساس اين گزارش محققان با بررسي گروهي از افراد چاق مشاهده كردند كه افراد چاق با داشتن سطوح نرمالي از ويتامين D‌ در معرض خطر 20 برابري مقاومت بدن به انسولين نسبت به گروه شاهد قرار گرفتند و در مقابل ميزان مقاومت بدن به انسولين در افراد چاق باغلظت‌هاي پايين‌تر سرمي ويتامين D، 32 بار بيشتر از بقيه افراد مورد مطالعه بوده است.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد هنوز كاملاً مشخص نيست كه چاقي، خود باعث كاهش سطوح ويتامين D‌ در بدن مي‌شود و يا عوامل ديگري دخيل است.
براساس اين گزارش محققان افزودند: مطالعات بيشتر مي‌تواند نشان دهد كه قرص‌هاي مكمل ويتامين D‌ در كاهش سطح مقاومت بدن به انسولين مؤثر است ولي سطوح بيش از حد ويتامين ‌ نيز مي‌تواند با عوارض جانبي خستگي و ضعف در بدن همراه باشد.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكي از آن است كه در حال حاضر 6/25 ميليون فرد بزرگسال آمريكايي به ديابت نوع 2 مبتلا هستند كه اين بيماري هفتمين علت اصلي مرگ در بين شهروندان آمريكايي است.
گفتني است كمبود ويتامين D‌ تنها يكي از عوامل شناخته شده خطرزا در ارتباط با مقاومت بدن به انسولين و بروز بيماري ديابت است، بنابراين استراتژي‌هاي ديگري مانند افزايش فعاليت بدني و حفظ وزن متعادل مي‌تواند باعث كنترل ديابت شود و از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و سكته مغزي پيشگيري كند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر