چگونه عادت غذايي کودک را تغيير دهيم؟

کارشناسان تغذيه معتقدند ذائقه افراد در كودكی و به طور كلی در سنین زیر پنج سال شكل می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ ذائقه سازی در کودکان از جمله کارهایی است که والدین باید به آن توجه کافی داشته باشند؛ چون کودک به تدریج با طعم مواد غذایی مختلفی که در اختیار او قرار می‌گیرد، انس گرفته و به آنها عادت می‌کند.

درواقع ذائقه بچه ها به دوران جنینی آنها و زمانی که در رحم مادر بودند، برمی گردد و اگر می خواهیم کودک مان همه گروه های غذایی را بخورد بهتر است که در طول دوره بارداری همه این گروه های غذایی را مصرف کنیم.

در یک تغذیه مناسب و متعادل، می‌توانیم 30 درصد از کل نیاز انرژی خود را از چربی‌ها دریافت کنیم. تنها استثنایی که وجود دارد این است که نوزادان حتی تا 60 درصد انرژی خود را می‌توانند از چربی‌ بگیرند، چون در این سنین سلول‌های مغزی در حال رشد هستند و غلاف تمام رشته‌ه‌ای عصبی نیاز به چربی دارد.مادران باید كودكان را در سنین زیر پنج سال به شیر خوردن و مصرف مواد غذایی مفید عادت دهند. به عنوان مثال اگر كودك طعم شیر را دوست ندارد، می‌توانید آن را با میوه‌های مختلف طعم‌دار كنید، مثلا اغلب بچه‌ها شیر موز را دوست دارند. اما اگر این كار را نكنید و پس از چند سال بخواهید او را به مصرف شیر عادت دهید، مطمئن باشید براحتی موفق نخواهید شد.

پدر و مادر باید به جای اصرار و اجبار، با تدبیر کودک را به خوردن غذاهای مناسب تشویق کنند. به عنوان مثال می‌توان مواد غذایی مورد نظر را با ظاهر یا طعمی متفاوت به کودک داد یا این‌که پدر و مادر مقابل کودک بنشینند و غذا را با لذت بخورند.

به عنوان مثال نان،پنير،خيار و گوجه انتخابي مناسب براي ميان وعده کودکان است که اگر والدين با دقت و حوصله بيشتري اين لقمه ها را آماده کنند،کودک نيز بهتر و با اشتهاي بيشتر آنها را مي خورد.هر فردي به سليقه فرزندش مي تواند شيوه اي را انتخاب کند.

نکته: انواع مغزها مانند پسته، بادام و فندق نیز منبع خوبی از روی هستند و چون كمبود روی موجب كوتاهی قد بچه‌ها می‌شود، اگر بتوان خوراكی‌های حاوی این ماده را به رژیم غذایی كودك اضافه كرد، مشكل كوتاهی قد و كم اشتهایی آنها نیز جبران می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر