كمبود روي و بروز بيماري‌هاي متعدد به ويژه در سالمندان مسن

   كمبود روي با ضعيف كردن سيستم ايمني بدن مي‌تواند باعث بروز سرطان و بيماري‌هاي اتوايميون به ويژه در افراد مسن شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه بيوشيمي تغذيه، محققان مؤسسه لينوس پائولينگ در دانشگاه ايالتي اورگان و دانشگاه بهداشت عمومي OSU‌ با بررسي‌هاي خود روي مدل‌هاي حيواني و انساني دريافتند كه كمبود روي مي‌تواند با بالا رفتن سن توسعه يابد و منجر به انحطاط سيستم ايمني بدن و افزايش التهابات وابسته به آن شود كه در نهايت باعث بروز بيماري‌هاي مختلف از جمله سرطان، بيماري‌هاي قلبي – عروقي، خود ايمن و ديابت مي‌شود.
نتايج حاصل از اين گزارش و مطالعات حيواني و انساني قبلي همچنين نشان داده است كه كمبود روي مي‌تواند باعث آسيب DNA‌ و نهايتاً منجر به بروز التهابات سيستميك شود كه اين يافته‌ها به خصوص براي افراد مسن مهم است چرا كه توانايي آنها باافزايش سن براي جذب روي كاهش يافته و به دريافت رژيم‌هاي غذايي با مقادير كافي روي بيشتر نياز پيدا مي‌كنند.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكي است با توجه به اين كه جابجايي مقادير روي با تغييرات اپي‌ژنتيكي وابسته به سن دچار اختلال مي‌شود و اين پديده باعث افزايش متيلاسيون DNA‌ و تغييرات هيستون كه مربوط به فرآيند بيماري‌ها به ويژه سرطان است مي‌شود. بنابراين وجود روي براي محافظت بدن در برابر استرس اكسيداتيو و كمك به ترميم آسيب DNA  ضروري است.

به گفته محققان مقدار مجاز توصيه شده روي (RDA)  براي مردان 11 ميلي‌گرم و براي زنان 8 ميلي‌گرم در روز مي‌باشد كه مي‌توان آن را از مصرف گوشت‌ها و غذاهاي دريايي به دست آورد و البته جذب آن از طريق غلات و سبزيجات مشكل است و اين براي گياهخواران ايجاد نگراني مي‌كند.
شايان ذكر است كه حتي اگر افراد مسن در جذب روي موفقيت كمتري داشته باشند RDA‌ رسمي براي آنها مانند بزرگسالان جوان بوده و دوزهاي بسيار بالاي آن مي‌تواند باجذب ساير مواد مغذي لازم از جمله آهن و مس تداخل ايجاد كند.
گفتني است آزمايشات پزشكي براي تعيين كمبود روي به ندرت انجام مي‌شوند و در صورت انجام، خيلي دقيق نبوده و بهترين روش اطمينان از ميزان كافي روي مصرف مواد مغذي و مكمل‌هاي آن در رژيم غذايي است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر