سلنیم ، سلول ها را در برابر مواد سمی و الودگی هوا حفاظت می کند

 سلنیم عنصری مهم است که می تواند سلول ها را در برابر مواد سمی و آلودگی هوا و همچنین اثرات آسیب رسان محیط زیست حفظ نماید .

ˈشهزاد محمدیان ˈدر گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : این ماده معدنی به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است و خاصیت و اثرات ضد سرطانی بر بدن دارد .

وی ادامه داد: سلنیم مانع جذب فلزات و تشعشع های محیط زیست مانند جیوه ، نقره ، تالیوم می شود تا اثرات آلودگی های محیط زیست کمتر به بدن انسان ضرر رساند.

به گفته وی سلنیم را می توان در ماهی سالمون ، جوانه گندم ، تخمه آفتاب گردان ، مغزها گوشت ، نان سبوس دار ، تخم مرغ ، گوشت سینه مرغ ، غلات به وفور یافت و در سایر مواد غذایی کمتر دیده می شود .

محمدیان با اشاره یه اینکه این عنصر از دوران کودکی مورد نیاز بدن است گفت:سلنیم برای کارکرد طبیعی دستگاه ایمنی و غده تیروئید اهمیت حیاتی دارد و در تنظیم فعالیت آنزیم ها موثر است.

وی اضافه کرد:علایم کمبود سلنیم پیری زودرس، درد ماهیچه، آسیب به سلول های عصبی، عقب افتادگی ذهنی،بیماری قلبی وعروقی ، اختلالات بارداری منجر می شود.
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت : بسیاری از زنان خود سرانه اقدام به مصرف مکمل های سلنیم می کنند که در صورت تجمع این ماده معدنی در کبد می تواند عوارضی را برای آنان به دنبال داشته باشد .

وی اضافه کرد : یکی از علایم افزایش و کاهش سلنیم در بدن خستگی مفرط است که فرد از آن شکایت دارد. همچنین افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند کمبود سلنیم را دارند .

محمدیان توصیه کرد :استفاده از این ماده معدنی بسیار اهمیت دارد اما باید توجه داشت از مصرف خود سرانه و بیش از اندازه این ماده معدنی خودداری شود چرا که گاهی دیده شده افراد روزی چند قرص مکمل از این ماده مصرف کرده اند که این امر آنان را دچار عوارض و مشکلات زیادی کرده است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر