عصاره برگ گیاه حرا، از جهش برخی باکتری‌ها ممانعت می‌کند!


نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، عصاره برگ گیاه حرا حاوی ترکیبات فعال زیستی بوده که موجب ممانعت از جهش در باکتری جهش یافته سالمونلا تیفی موریم TA100 می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گیاه حرا مشهور به مانگروی خاکستری، متعلق به خانواده اوسنیاسه است که در گذشته برای درمان بیماری‌های مختلف نظیر زخم معده و پوست به کار می‌رفته است. در این زمینه مطالعه ای با هدف بررسی فعالیت‌های ضد جهشی عصاره‌های برگ جوان و بالغ گیاه حرا بر روی باکتری جهش یافته سالمونلا تیفی موریم TA100 توسط لیلا کرمی، دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) تهران و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه تجربی، سوش باکتری برای ژنوتیپ‌های موردنظر بررسی شد. برگ‌ها پس از جمع‌آوری، خشک و پودر شده و عصاره‌گیری با اتانول 80 درصد و یا آب با دستگاه سوکسله انجام شد. فعال کننده متابولیکی از کبد هموژنیزه موش نر تهیه شد و اثرضد جهشی عصاره در حضور ماده جهش زا با استفاده از تست ایمز سنجش شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که تعداد کلونی‌های جهش یافته در حضور هر دو عصاره آبی و اتانولی با فعال کننده متابولیکی و بدون آن کاهش یافتند. عصاره اتانولی نسبت به عصاره آبی فعالیت ضد جهشی بالاتری را نشان داد. هیچ تفاوتی در حضور مخلوط S9 در بین سنجش‌ها دیده نشد. بالاترین (71 درصد) و پایین‌ترین (24درصد) میزان بازدارندگی بر روی باکتری جهش یافته سالمونلا تیفی موریوم به ترتیب در عصاره اتانولی برگ بالغ منطقه بردخون و عصاره آبی برگ جوان عسلویه دیده شد.

نتایج مطالعه اخیر پیشنهاد می‌کند که عصاره برگ گیاه حرا ممکن است حاوی ترکیبات فعال زیستی بوده که موجب ممانعت از جهش در باکتری جهش یافته می‌شود و احتمالاً استرس‌های زیستی و غیر زیستی می‌توانند پتانسیل ضد جهشی عصاره‌های برگ را در بین دو ناحیه تحت تاثیر قرار دهند.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی اراک منتشرشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر