كاروتنوئيدها خطر وقوع شكستگي لگن را در مردان كاهش مي‌دهند

احتمال وقوع شكستگي لگن در مردان لاغر مسن با افزايش ميزان مصرف كاروتنوئيدهاي موجود در سبزيجات كاهش مي‌يابد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان دانشگاه سنگاپور با بررسي 63257 نفر از افراد مسن بين سال‌هاي 2010 تا 1993 و با توجه به اين كه در طول اين مدت 1630 نفر از آنها دچار حادثه شكستگي لگن شدند دريافتند ارتباط معكوسي بين كاروتنوئيدهاي آنتي‌اكسيداني در رژيم غذايي و خطر وقوع شكستگي لگن در مردان سالمند وجود دارد.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: وقوع شكستگي‌هاي لگن با افزايش ميزان مصرف سبزيجات وكاروتنوئيدها به ويژه بتاكاروتن در اين مطالعه كاهش يافت و اين اثر محافظتي بيشتر در مردان لاغر در مقايسه با مردان چاق ديده مي‌شد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: در مقابل هيچ رابطه‌اي بين مصرف سبزيجات و يا كاروتنوئيدها با بروز اين شكستگي‌ها در زنان، بدون در نظر گرفتن سطح BMI‌ ديده نشد و با توجه به اين يافته‌ها BMI‌ پايين يك عامل خطر مهم براي وقوع خطر شكستگي لگن در مردان سالمند نسبت به زنان سالمند بوده است.
به گفته محققان، كاروتنوئيدها در بسياري از ميوه‌ها و سبزيجات به ويژه رنگدانه‌هاي سبزيجات زرد و نارنجي وجود دارد كه در بدن به ويتامين A‌ تبديل مي‌شود و اين يافته‌ها مي‌تواند پيامدهاي مهمي در پيشگيري از بروز اين شكستگي‌ها در مردان مسن داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر