ارزش غذايي سوپ هاي آماده


 آيا تا به حال سوپ‌هاي آماده يا نيمه آماده‌اي را كه در مغازه يا فروشگاه‌هاي مواد غذايي عرضه مي‌شود خريده‌ايد؟ طعم و مزه آن چگونه بوده است؟ در مقايسه با سوپ‌هاي خانگي كداميك را مي‌پسنديد؟ آيا مي‌دانيد در اين محصولات از چه موادي استفاده مي‌شود و ارزش تغذيه‌اي آن چه ميزان است؟
سوپ‌هاي خشك كارخانه‌اي انواع مختلفي دارد، ولي مواد اوليه اغلب آنها از آرد، نشاسته، ادويه‌جات، چربي‌هاي گياهي و افزودني‌هاي قوام‌دهنده و تشديد‌كننده طعم تشكيل مي‌شود.
اين مواد به وسيله دستگاه‌هاي صنعتي خشك، ميكس و پودري شده و براي افزايش ماندگاري با گازي خنثي مانند «ازت» بسته‌بندي مي‌شود.
البته برخي توليدكنندگان براي كاهش بار ميكروبي از فرآيند تشعشع استفاده مي‌كنند كه مي‌تواند تا حدودي از ارزش تغذيه‌اي محصول بكاهد. اين سوپ‌ها انواع فوري و نيمه‌آماده دارد. انواع نيمه آماده آن پس از مخلوط شدن با آب جوش نياز به حرارت طبخ دارد، اما انواع فوري آن پس از تركيب با مايعات آماده مصرف است.
اغلب توليدكنندگان ادعا مي‌كنند كه بيشتر سوپ‌هاي صنعتي حاوي مواد نگهدارنده نبوده و در آن از مواد اوليه طبيعي استفاده مي‌شود.
برخي نيز معتقدند آن دسته از سوپ‌هايي كه در مقايسه با ساير سوپ‌هاي صنعتي قيمت پايين‌تري دارد حاوي اسانس، مواد رنگي و نگهدارنده هستند.
به سوپ‌هاي آماده نمك نزنيد
در بيشتر سوپ‌هاي آماده مواد كربوهيدراتي و مقادير زياد سديم حرف اول را مي‌زند و در مقايسه با سوپ‌هاي خانگي كم‌مايه‌تر و رقيق‌تر بوده و هيچگاه ارزش تغذيه‌اي آن به پاي سوپ خانه نمي‌رسد. چرا؟ چون در فرآيند خشك شدن مقادير زيادي از ريزمغذي‌هاي حساس به حرارت محصول تخريب مي‌شود.
اما نكته مهم‌تر آن‌كه اغلب سوپ‌هاي آماده حاوي نوعي افزودني به نام «مونوسديم گلوتامات» است. حال اين افزودني چيست، چرا به سوپ افزوده مي‌شود و به چه دليل متخصصان علوم غذايي مصرف زياد و مستمر آن را محدود كرده‌اند؟
مونوسديم گلوتامات معروف‌ترين تشديدكننده طعم و مزه غذاهاي فرآوري شده از جمله سوپ‌هاي آماده پودري است كه علاوه بر شوري، شيريني، تلخي و ترشي نيز از آن حس مي‌شود و در واقع بهترين تشديدكننده طعم گوشت در سوپ‌هاي آماده است.
اما بايد بدانيد طبق يافته‌هاي علمي پژوهشگران ژاپني، مصرف بيش از حد و مستمر محصولات حاوي اين افزودني، در برخي افراد موجب حساسيت شده و مي‌تواند به شبكيه چشم آسيب بزند و موجب بروز سردرد، تنگي نفس، تهوع و احساس سوزش در عضلات شود و احتمال تشديد آسم، حملات ميگرن و اختلال در ريتم ضربان قلب را افزايش دهد.
از طرفي اين افزودني به دليل داشتن سديم همراه نمك افزوده شده باعث شوري بيش از حد محصول مي‌شود و براي آنهايي كه مبتلا به پرفشاري خون، بيماري قلبي و نارسايي كليوي هستند و همچنين افراد سالمند و كودكان محدوديت مصرف دارد.
از اين‌رو اگر سوپ‌خور قهاري هستيد يا براي سرماخوردگي به مصرف سوپ نياز داريد كمي حوصله به خرج داده و براي در امان ماندن از خطرات احتمالي افزودني‌هاي صنعتي اين غذا را به صورت خانگي تهيه كنيد.
فاخره بهبهاني ‌-‌ جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر