غذاهاي سرپايي ناسالم خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد

مصرف ميان وعده‌هاي ناسالم خطر ابتلا به سرطان را در بيماران مبتلا به سندورم لينچ افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه انجمن سرطان آمريكا، آناليز اطلاعات مربوط به رژيم غذايي در 486 فرد مبتلا به سندروم لينچ (lunch)‌ در طول 20 ماه پيگيري و وقوع پوليپ‌هاي كولوركتال (ضايعات پيش سرطاني) در 58 فرد از افراد مورد مطالعه در اين مدت نشان داده است كه خوردن ميان وعده‌هاي ناسالم خطر ابتلا به سرطان را در افراد داراي حساسيت ذاتي براي ابتلا به سرطان كولوركتال (سرطان كولون و ركتوم) و ديگر سرطان‌ها افزايش مي‌دهد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: بيماران مبتلا به سندروم لينچ كه داراي الگوهاي غذايي شامل مصرف وعده‌هاي غذايي سرپايي نامطلوب مانند اسنك‌ها، فست‌فودها، چيپس و يا ميان وعده‌هاي سرخ شده بودند تا 2 برابر بيش از بقيه در معرض خطر ابتلا به اين پوليپ‌ها قرار گرفتند.
از طرفي يافته‌هاي به دست آمده از اين مطالعه به اين معنا نيست كه كمتر مصرف كردن اين غذاهاي مضر كاملاً از رشد پوليپ‌ها جلوگيري مي‌كند اما مي‌تواند به اين معنا باشد كه وجود پوليپ‌ها در آن دسته از بيماران با سندروم لينچ كه به ميزان زيادي نسبت به بقيه از اين غذاها مصرف مي‌كنند مي‌تواند بسيار بيشتر باشد.
به گفته محققان مطالعات قبلي نيز نشان داده‌اند كه سيگار كشيدن و چاقي نيز مي‌تواند خطر ابتلا به پوليپ‌هاي كلوركتال را در ميان افراد مبتلا به سندروم لينچ افزايش دهد بنابراين حتي اگر خطر بسيار بالايي از ابتلا به اين سرطان‌ها در فردي به ارث رسيده باشد مي‌توان اين خطر را با داشتن يك شيوه سالم براي زندگي از جمله يك رژيم غذايي سالم، تحت تأثيرات مطلوبي قرار داد.
گفتني است سندروم لينچ يك بيماري ارثي در معرض خطر ابتلا به سرطان كولوركتال، سرطان آندومتر و سرطان‌هاي ديگر در سنين پايين است كه اين سندروم به وسيله جهش در ژن‌هاي دخيل با ترميم DNA در داخل سلول‌ها به وجود مي‌آيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر