مصرف گیلاس در درمان نقرس موثر است


تهران - كارشناس تغذیه گفت : مصرف گیلاس باعث كاهش اسید اوریك خون می شود و در درمان نقرس موثر است .

1391/05/09 - 14:21
'هدی طاووس نژاد' در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : اسید اوریك اضافی در خون فرد به شكل كریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و خطر بروز بیماری نقرس را افزایش می دهد.
به گفته وی یكی از عوامل افزایش دهنده اسید اوریك خون ، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی 'پورین' است.
این كارشناس تغذیه اظهار داشت : پس از اینكه اسید اوریك اضافی در خون به شكل كریستال هایی در مفاصل ته نشین شده باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یك یا چند مفصل می گردد كه بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزك پا، زانو و آرنج ظاهر می شود.

طاووس نژاد با اشاره به تغذیه مناسب خاطر نشان كرد :منابع غذایی مثل گوشت ها،جگر،مارچوبه،اسفناج،گل كلم،قارچ،'پورین ' بالایی دارند و در مصرف این مواد غذایی باید دقت كرد .
به گفته وی موادی مثل لوبیا، نخود، عدس، ماهی آزاد،میگو نیز مقادیر بالایی پورین دارندمصرف آنها را باید محدود كرد .
كارشناس تغذیه گفت : انواع میوه های خشك به دلیل محتوای فروكتوز بالا باید محدود شود،زیرا این قند تولید اورات( در مصرف مواد غذایی پورین دار ) را در بدن افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینكه مصرف گیلاس باعث كاهش اسید اوریك شده و در رژیم كنترل كننده نقرس توصیه می شود اظهار داشت : میزان روغن مصرفی را باید محدود شود زیرا رژیم غذایی پر چرب وضعیت نقرس را تشدید می كند.
طاووس نژاد به افرادی كه از بیماری نقرس رنج می برند توصیه های كرد :منابع حاوی روی به خصوص نان سبوس دار در رژیم غذایی گنجانده شود ، روی احتمال حملات نقرسی را به حداقل می رساند.
به گفته وی مواد غذایی حاوی اسید فولیك مثل جوانه گندم ،كلم بروكلی برای كاهش تولید اسید اوریك توصیه می شوند .
كارشناس تغذیه افزود : ویتامین C به دفع اسید اوریك از ادرار كمك می كند بهتر است منابع غذایی آن مثل انواع مركبات ،كلم برگ ،بروكلی ،گوجه فرنگی بیشتر در محتوای غذایی وجود دداشته باشد .
وی یاد آور شد :انواع شیر كم چرب ،تخم مرغ ،كاهو ،گوجه فرنگی محتوای پورین كمتری دارند و همچنین داشتن وزن مناسب و كنترل شده برای بهبودی این مشكل كمك می كند.
طاووس نژاد در پایان اظهار داشت :به منظور كاهش احتمال تشكیل كریستال ها در میان مفاصل در طول روز حتما 2لیتر آب میل نمایید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر