تغذیه اصولی عوارض جانبی شیمی درمانی را كاهش می‌دهد


تغذیه متعادل و مناسب برای افزایش قدرت بدنی بیماران، عوارض جانبی شیمی درمانی را كاهش می‌دهد.
به گزارش وب دا، كارشناس دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشكی همدان ضمن بیان این مطلب گفت: منظور از شیمی درمانی، درمان بیماری از طریق به كار بردن داروهای گوناگون است و در معنای خاص آن كه امروزه به كار برده می‌شود ،‌به درمان دارویی تومورهای گوناگون ( یا به اصطلاح سرطان ) اطلاق می‌شود.
الهه سوری اظهار داشت: استفاده از داروهای ضد سرطان یا شیمی درمانی یكی از چند راه درمان این گونه تومورها است و می‌توان آن را با روش‌های دیگری مثل جراحی و پرتو درمانی همراه كرد.
وی ادامه داد: شیمی درمانی در معالجه تومورها بسیار موثر است و امروزه با كشف داروهای جدید ضد تومور این تأثیر رو به افزایش است.

كارشناس دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشكی همدان با بیان اینكه پس از تحمل عوارض جانبی شیمی درمانی به مرور زمان این عوارض كاسته خواهد شد گفت:ریزش مو و احساس خستگی در هفته های اول دوره درمان آغاز می‌شود و تا پایان دوره ادامه دارد.
سوری افزود: علائمی مانند تهوع و استفراغ چند ساعت پس از تزریق شروع می‌شود و حداكثر تا 48 ساعت بعد ادامه پیدا می‌كند و بیشتر این علائم پس از قطع دارو ،‌كم كم از بین می رود.
وی اضافه كرد: تغذیه درست و مناسب بهترین فرصت را برای بدن فراهم می‌كند تا با بیماری دست و پنجه نرم كند و با افزایش قدرت بدنی بیمار تحمل عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.
وی عنوان كرد: تغذیه درست و مناسب یعنی انتخاب غذاهای گوناگون كه ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئینی و مواد لازم دیگر را به بدن برساند و كالری كافی برای حفظ انرژی و وزن بدن را داشته باشد و پروتئین كافی برای بازسازی سلول‌های طبیعی پوست، مو و سایر اندام‌های آسیب دیده در شیمی درمانی لازم است.
وی تصریح كرد: افزایش زمینه ابتلا به عفونت، ناراحتی دهان و گلو، یبوست، اسهال ، تهوع و استفراغ نیز از دیگر علائم شیمی درمانی است كه در برخی افراد بروز می‌کند و بیماران با مشورت با پزشك معالج می‌توانند با رعایت نكاتی این علائم را كاهش دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر