داشتن برنامه تغذيه اي براي روزه داري ضروري است


 
در سال جاري به دليل همزمان شدن ماه مبارك رمضان با روزهاي گرم و طولاني تابستان و روزه بودن روزه داران به مدت 16 ساعت، داشتن برنامه بهداشتي و تغذيه اي مناسب امري ضروري است.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: افراد بايد قبل از آغاز ماه مبارك رمضان،‌ در مورد شرايط فردي و تاثيرات روزه بر سلامتي با پزشك خود مشورت كنند و برنامه ريزي مناسبي براي غذا و خواب داشته باشند و حتي الامكان سعي كنند كه برنامه غذايي جديد به گونه اي باشد كه منجر به افزايش وزن نشود.

دكتر فروزان صالحي افزود: سحري يكي از وعده هاي غذايي اصلي در ماه مبارك رمضان است و بسياري از پزشكان و متخصصان تاكيد ويژه اي بر خوردن سحري دارند و براي اين وعده غذايي بهتر است غذاهاي حاوي كربو هيدرات هاي پيچيده، ميوه، سبزيجات و آب كافي مصرف شود زيرا كربوهيدرات هاي پيچيده ديرهضم هستند بنابراين  احساس گرسنگي كمتري در طول روز ايجاد مي شود كه شامل برنج، مرغ، ماهي، سويا،‌ گوشت، تخم مرغ، ميوه تازه و سبزيجات مي شوند.
وي تصريح كرد: افراد بايد از مصرف غذاهاي سرخ شده، چرب، ادويه دار و حاوي قند بالا خودداري كرده و در هنگام سحر از خوردن مواد غذايي در حجم بالا بپرهيزند همچنين از نوشيدن چاي زياد اجتناب كنند، زيرا كافئين موجود در چاي، باعث دفع مقادير زيادي آب و نمك هاي معدني مورد نياز بدن مي  شود.
به گفته اين متخصص تغذيه، بهتر است در طول سحر آب كافي نوشيده كه نوشيدن دو ليوان آب توصيه مي شود و از خوردن نمك، فلفل و ترشي جات خودداري كنند.
دكتر صالحي خاطرنشان كرد: خوردن چند خرما و يا كشمش و مقداري عسل در انتهاي سحر بسيار مناسب است و پس از خوردن سحري نخ دندان و مسواك زدن را فراموش نكنند همچنين براي خوشبو ماندن دهان، قسمت داخلي لب ها، سقف دهان و زبان را نيز مسواك كنيد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر