تغذيه مناسب،دوري از استرس و پياده‌روي از بروز چربي در بدن جلوگيري مي‌كند


يك مشاور تغذيه و رژيم درماني:


triglycerides-diet.jpg
يك مشاور تغذيه و رژيم درماني، تغذيه مناسب، دوري از استرس، ورزش و پياده‌روي را مانع از بروز چربي دانست.
برليانت بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مصرف غذاهايي مانند چربي‌هاي حيواني، روغن حيواني، گوشت قرمز، پوست مرغ، شير، ماست و پنير پرچرب و روغن نباتي را از عوامل افزايش چربي خون عنوان كرد.
وي توضيح داد: روغن‌هاي نباتي، روغن‌هايي هستند كه منشا گياهي دارند اما در كارخانه آن را اشباع مي‌كنند و جامد مي‌شود و روغن‌هاي گياهي جامد باعث افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شوند.

وي با تاكيد بر رعايت رژيم غذايي مناسب از ابتداي عمر، گفت: مادر بايد در دوران بارداري به تغذيه خود اهميت دهد.
بزرگمهر با بيان اينكه روزه براي افراد پرخور و ريزه‌خوار به جهت از بين بردن اين عادات مناسب است، اظهار كرد: البته افراد بايد از خوردن افراطي زولبيا، باميه و غذاهاي سرخ كرده و چرب احتراز كنند.
وي افزود: زياده‌روي در مصرف مواد قندي و نشاسته‌اي آن را تبديل به گليسيريد مي‌كند و باعث افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شود.
اين مشاور تغذيه و رژيم درماني در رابطه با مصرف گوشت، گفت: ما دو نوع گوشت داريم گوشت قرمز و امحا و احشا مانند جگر و گوشت سفيد مانند ماهي و مرغ.
وي ادامه داد: هر چه چربي‌هاي گوشت قرمز گرفته شود، مقداري چربي ميان الياف آن باقي مي‌ماند كه قابل رويت نيست، بنابراين ما افراط در مصرف گوشت قرمز را توصيه نمي‌كنيم.
بزرگمهر جانشين كردن گوشت سفيد و حبوبات و غلات به جاي گوشت قرمز را توصيه كرد و گفت: تركيب حبوبات وغلات در غذاهايي مانند آش، عدس‌پلو و دلمه با تركيبات مناسب و درصد بالاي حبوبات مي‌تواند جانشين خوبي براي گوشت قرمز باشد.
وي اضافه كرد: اصولا گوشت قرمز براي افراد داراي چربي خون توصيه نمي‌شود و بايد كمتر مصرف شود.
اين مشاور تغذيه و رژيم درماني خوردن لبنيات بدون چربي را توصيه و اظهار كرد: در چربي‌هاي حيواني، اسيدهاي چرب اشباع شده و نشده وجود دارد كه اسيدهاي اشباع شده مضر هستند اما اسيدهاي چرب اشباع نشده براي بدن مفيدند، بنابراين مي‌توان شير، ماست و پنير را به صورت كم چرب مصرف كرد.
وي مصرف روغن زيتون براي مواد خام مانند سالاد و روغن مايع مخصوص سرخ كردني براي تفت دادن و سرخ كردن مواد غذايي را مناسب دانست و توضيح داد: در مجموع نبايد در مصرف روغن زياده‌روي كرد.
وي ادامه داد: اگرچه روغن زيتون به پايين آوردن چربي‌هاي نامطلوب خون كمك مي‌كنند اما باعث بروز چاقي مي‌شوند و هر يك گرم چربي، 9 كالري انرژي توليد مي‌كند و نبايد در مصرف چربي زياده‌روي كرد.
بزرگمهر در پايان بر مصرف سبزي، سالاد، حبوبات، غلات سبوس دار و مواد غذايي حاوي فيبر تاكيد كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر