مشاوره تغذیه‌ای در تمام مراحل درمان اعتیاد الزامی ا‌ست


 مراقبت‌‌ها و پيگيري‌‌هاي تغذیه‌ای پس از ترخيص از مراكز درماني اعتیاد بايد ادامه داشته باشد و باید حداقل هفته‌ای يك بار جلسه مشاوره صورت گیرد.
 به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز ضمن بیان این مطلب گفت: طي دوران ترك اعتياد، بدن دچار استرس‌هاي جسماني و پريشاني‌‌هاي رواني است. به‌دنبال ‌این استرس‌‌ها، عوارضي مانند تهوع، استفراغ و اسهال بروز می‌نمايد و به اختلال در نمك‌ها و مايعات بدن و اختلال در تعادل كالريك بدن منجر می‌شود.
 مونا پور قادری ادامه داد: رژيم غذايي بايد طوري تنظيم شود كه در حد امكان اختلالات و عوارض سخت دوران ترك اعتياد را كاهش دهد. باید نوع و شدت كمبود مواد مغذي در اسرع وقت مشخص شود تا نوع مكمل‌‌هاي تغذیه‌ای مورد نياز تعيين شود و آزمايش‌های بيوشيمیایی برای تعيين وضع متابوليت‌‌هاي بدن مشخص شود. معتادانی كه دچار اختلالات كبدي هستند باید از مصرف آهن و ويتامین‌‌هاي محلول در چربي(ويتامین‌‌هاي A،D، E وK ) خودداري کنند.

 وی افزود: سيستم ‌ایمني بدن در بیشتر معتادان به دلايل گوناگون از جمله رژيم غذايي نامناسب دچار اختلال می‌شود و به همین دليل معتاداني كه در معرض ويروس HIV هستند، خطر آلوده شدن در آنها بيشتر می‌شود. احتمالا رژيم غذايي ناكافي، از عوامل محرك رشد و انتشار ويروس تا مراحل بروز عفونت است. چنانچه ويروس‌ ایدز در فرد معتاد تشخيص داده شد، باید از رژيم غذايي غني از كالري و مواد مغذي به همراه مكمل استفاده شود.
 پورقادری تصریح کرد: مشاوره تغذیه‌ای در تمام مراحل درمان اعتیاد الزامی ا‌ست و مسائلي چون يافتن جانشيني براي مواد مخدر، ‌ایجاد اشتها، استفاده از میان وعده غذايي متعادل در برنامه آموزشي تغذيه و مشاوره برای بهبود يافتن در نظر گرفته می‌شود.
 این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: وعده غذايي نامنظم و نداشتن میان وعده غذايي سبب ‌ایجاد تغييرات قند خون و به‌دنبال آن افزايش نياز فرد معتاد به مواد مخدر شده و خطر اعتياد مجدد را افزايش می‌دهد. پس از ترخيص فرد از مراكز توان بخشي برای بهبود اختلالات تغذیه‌ای بايد تغييرات وزن فرد كنترل و پيگيري شود.
وی در پایان اظهار داشت: لازم است در مشاوره تغذیه‌ای مسائلي چون عزت نفس، احساس مسئوليت و توانايي ‌ایجاد روابط اجتماعي مورد بحث و گفتگو قرار گيرد . مراقبت‌‌ها و پيگيري‌‌هاي تغذیه‌ای پس از ترخيص از مراكز درماني اعتیاد بايد ادامه داشته باشد و حداقل هفته‌ای يك بار جلسه مشاوره با رژيم‌شناس برای پيگيري وزن و همچنين میزان پيشرفت در درمان اختلال تغذیه‌ای به‌دنبال پيروي از الگوي صحيح غذايي صورت گيرد و این نکته نباید فراموش شود که مشاركت نزديك سایر افراد خانواده ضامن موفقيت در برنامه ترك اعتياد می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر