بی تحرکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به پوکی استخوان


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بی تحرکی را یکی از عوامل مهم زمینه ساز ابتلا به بیماری پوکی استخوان عنوان کرد .

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا هاتف با اشاره به اینکه پوکي استخوان در تمام کشورهاي جهان، شايع ترين بيماري استخواني است، گفت: اين بيماري معمولا با افزايش سن شيوع بيشتري پيدا مي کند و در زنان پس از يائسگي و در مردان در حدود ۵۵ يا ۶۰ سالگي بروز پيدا مي کند، بنابراین تحرک بدنی مناسب و ورزش نقش موثری در افزایش قدرت بدنی و استحکام استخوان ها دارد.


استاد گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عوامل ژنتیکی، داشتن استخوان بندی ظریف و لاغر، تغذیه نادرست و دریافت نکردن کلسیم به اندازه کافی ، مصرف الکل ، سیگار ، قهوه و مصرف بیش از حد نمک را نیز از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به پوکی استخوان برشمرد و خاطر نشان کرد : افرادي که به يک سري از بيماري هاي مرتبط با غدد داخلي مانند پرکاري تيروئيد و پرکاري غدد فوق کليه مبتلا هستند و همچنين مصرف کنندگان داروهاي هورموني و کورتن هم در معرض پوکي استخوان قرار دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: براساس آمارهاي جهاني در بيشتر کشورهاي جهان يک سوم افراد بالاي ۶۵ سال دچار شکستگي استخوان ناشي از پوکي مي شوند. نکته اين جاست که در بيشتر موارد ضربه اي که منجر به شکستگي مي شود، بسيار خفيف است و در واقع پوکي استخوان باعث مي شود فرد در اثر يک زمين خوردگي خفيف يا حتي با عطسه و سرفه کردن دچار شکستگي شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اين که زنان در دوران يائسگي به شدت در معرض ابتلا به عارضه پوکي استخوان هستند، تصريح کرد: حدود ۳۰ سالگي حداکثر تراکم استخواني در بدن انسان شکل مي گيرد و پس از آن هر سال به ميزان مختصري از تراکم استخوان کم مي شود. اما پس از يائسگي در زنان کاهش تراکم استخوان به يکباره چند برابر مي شود و علت آن کاهش استروژن در بدن آن هاست.
عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : گاهي زنان دچار يائسگي زودرس مي شوند که در چنين شرايطي بايد تلاش کرد بروز پوکي استخوان به تاخير بيفتد.فراموش نکنيم که پيشگيري اساسي از اين عارضه از دوران جنيني و با مصرف به اندازه کلسيم توسط مادر آغاز مي شود و سپس طي دوران رشد و تکامل فرد مي تواند با تغذيه و داشتن تحرک بدني از بروز پوکي استخوان جلوگيري کند
فوق تخصص روماتولوژي و استاد دانشگاه علوم پزشکي مشهد در ادامه تصریح کرد : مبتلايان به پوکي استخوان ممکن است از هر ناحيه اي دچار شکستگي شوند. شکستگي در ناحيه ستون فقرات که بيشتر در مبتلايان سالمند رخ مي دهد، در طول زمان به کوتاه شدن قد و ايجاد قوز در پشت آن ها منجر مي شود.
دکتر هاتف با اشاره به اين که پيش بيني مي شود طي سال هاي آينده بيشترين آمار شکستگي هاي ناشي از پوکي در کشورهاي حوزه خاورميانه و آسيا رخ دهد، تصريح کرد: متاسفانه اين بيماري که به اپيدمي خاموش معروف است، علامت کلينيکي ندارد و اغلب با شکستگي که مرحله پيشرفته بيماري است، خود را نشان مي دهد.
وی افزود: يکي از بهترين راه هاي تشخيص بيماري سنجش تراکم استخوان است که سال هاست رواج پيدا کرده و بهترين راه براي شناسايي مبتلايان به اين عارضه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر