كالري زياد شيره انگور


جام جم آنلاين: اگر اين روزها به همراه خانواده براي گردش و تفريح به يكي از مناطق بكر و خوش‌آب و هواي اطراف شهر برويد و براي خوردن عصرانه هوس كره، خامه يا سرشير محلي به سرتان بزند، چه مي‌كنيد.
حتما دنبال يكي از اهالي روستا مي‌گرديد تا بتوانيد اين عصرانه لذيذ را از او خريداري كنيد، اما شايد به دليل آن‌كه زمان جمع‌آوري و شيره‌گيري انگور است به همراه سرشير يك ظرف پر از شيره انگور به شما پيشنهاد شود؛ شيره‌اي لذيذ با طعمي به ‌ياد‌ ماندني.
اما شيره محلي چگونه تهيه مي‌شود؟ ارزش تغذيه‌اي آن چه ميزان است؟ آيا شيره‌اي كه به روش سنتي تهيه مي‌شود بهداشتي است؟
شيره انگور، محصولي اصيل و محلي
شيره انگور فرآورده‌اي با ارزش غذايي بالاست. اين شهد دلپذير تا حدودي جايگاه خود را در سفره شهرنشينان از دست داده و بيشتر به روش سنتي و از سوي زنان روستايي تهيه مي‌شود.

شيره انگور به دليل مزه شيرين، مطبوع و ملايم، در نان‌هاي محلي، شيربرنج، فرني و حلوا به كار مي‌رود.
اغلب صاحبان باغ‌هاي انگور براي استفاده از فرآورده‌هاي انگور در فصول ديگر و افزايش ماندگاري آن به روش سنتي آب انگور را گرفته و سپس با خاك سفيد كه احتمالا حاوي آهك و املاح معدني ديگر است مخلوط مي‌كنند.
در اثر افزودن خاك سفيد، آب انگور تصفيه مي‌شود. پس از اين مرحله آب انگور را با فشردن در پارچه‌هاي مخصوصي از خاك سفيد جدا كرده و مي‌جوشانند. در اثر جوشاندن آب مازاد انگور تبخير و بر ميزان قند آن در واحد حجم افزوده مي‌شود.
طي حرارت‌دهي مخمرها و كپك‌هاي موجود در محصول نابود و در نهايت شيره‌اي نسبتا غليظ با رنگي قهوه‌اي به دست مي‌آيد البته خوب است بدانيد ميزان غلظت و رنگ شيره بسته به نوع انگور و فرآيند پخت در شهرهاي مختلف، متفاوت است.
شيره انگور، رژيمي نيست
شيره انگور از نظر ميزان مواد مغذي تا حدودي با انگور تازه برابري مي‌كند. البته در زمان تغليظ مقداري از ويتامين‌هاي حساس به حرارت شيره تخريب مي‌شود. اين شهد لذيذ حاوي ويتامين‌هاي A،B،C و املاحي چون آهن، منيزيم، فسفر و مقداري كلسيم است.
در مقايسه با انگور كالري فوق‌العاده بالايي دارد و مصرف مقدار اندك آن انرژي از دست رفته را جبران مي‌كند. اين شيره برخلاف گفته برخي توليدكنندگان، رژيمي نيست و براي افراد چاق و ديابتي منع مصرف دارد.
كودكان و نوجوانان در حال رشد، افرادي كه در اثر بيماري طولاني يا عمل جراحي ضعيف شده‌اند يا كساني كه بسيار لاغرند و ضعف عمومي دارند مي‌توانند از اين شهد استفاده كنند.
خطر فرآورده‌هاي غيربهداشتي
شيره‌هايي كه به صورت سنتي در شرايط غيربهداشتي تهيه و به صورت فله‌اي (كيلويي) در ظروف نامناسب عرضه مي‌شود براي سلامتي مضر است بنابراين تا حد امكان شيره را در بسته‌بندي‌هاي بهداشتي و با توجه به تاريخ و مجوز بهداشتي خريداري كنيد.
از مصرف فرآورده‌هاي لبني محلي همچون خامه، سرشير و ماست هم اجتناب كنيد. اين فرآورده‌ها گرچه در مقايسه با محصولات صنعتي بسيار خوشمزه‌تر است، اما به دليل نداشتن پاستوريزاسيون اصولي شير، احتمال ابتلا به تب مالت را افزايش مي‌دهد.
فاخره بهبهاني - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر