مسموميت ناشي از غذاي كنسروي

جام جم آنلاين: بيماري بوتوليسم ناشي از عاملي بيماري‌زاست كه سم آن به عنوان كشنده‌ترين سم شناخته ‌شده، معروف است.
اين بيماري نه‌تنها از طريق كنسرو بلكه به واسطه بسياري از مواد غذايي كه بدرستي نگهداري نمي‌شود نيز منتقل مي‌شود. از جمله مواد غذايي كه به اين بيماري آلوده مي‌شود؛ غذاهاي دودي يا تخمير شده، پياز سرخ كرده و سيب‌زميني پخته شده است.
چند شكل از بيماري شناخته شده است. نوع مرسوم آن ناشي از خوردن سم موجود در غذاي مسموم است. در غذاي آلوده، عامل بيماري‌زا رشد كرده و توليد سم مي‌كند، يعني فرد با خوردن سم دچار علائم مي‌شود.
نوع ديگري از اين بيماري در شيرخواران زير يك سال بروز مي‌كند كه علت آن تغذيه شيرخوار با عسل طبيعي است.
عامل بيماري‌زا در اين شيرخواران از طريق عسل وارد بدن شده و درون دستگاه گوارش شروع به توليد سم مي‌كند. شيرخواراني كه شير مادر مي‌خورند بيشتر از ديگر شيرخواران در معرض اين عفونت هستند.
نوع ديگري از بيماري در معتادان تزريقي ايجاد مي‌شود. اين افراد به تزريق مواد مخدر از طريق سوزن آلوده اقدام مي‌كنند كه در محل تزريق و به واسطه تجمع چرك، عامل بيماري‌زا رشد كرده و سم توليد مي‌كند.
علائم معمولا طي 12 تا 36 ساعت از مصرف بروز مي‌كند؛ هرچند گاهي ديده شده كه بيماران سابقه مصرف را يك هفته قبل عنوان مي‌كنند.

بيمار معمولا فردي است كه پس از خوردن غذاي كنسروي يا مسموم دچار تهوع، استفراغ، نفخ و درد شكم مي‌شود. علائم بيمار شباهت فراواني با مسموميت‌هاي غذايي معمول دارد؛ اما تفاوت در اينجاست كه اسهال بروز نكرده و معمولا فرد دچار يبوست مي‌شود.
بتدريج علائم عصبي مانند اختلال در بلع، صداي تودماغي و ضعف در اندام‌ها بروز مي‌كند. گاهي بروز علائم عصبي با تاخير همراه بوده و بيمار باور مي‌كند كه از بيماري اوليه نجات يافته و اين علائم متعلق به بيماري ديگري است! اگر تشخيص بيماري بدرستي انجام نشود گاهي بيمار به سمت ضعف در عضلات تنفسي پيش رفته و دچار سختي در تنفس مي‌شود. اگر درمان‌هاي حمايتي و كمك به تنفس فرد انجام نشود، بيمار در معرض مرگ قرار مي‌گيرد.
بيماران بايد براي يك تا 10 روز بسته به شدت بيماري بستري شده و تحت مراقبت باشند. در اين بين بيماراني هستند كه ممكن است حالت خستگي در آنها براي يك تا دو سال ادامه يابد!
رعايت برخي موارد باعث مي‌شود كه كمتر به اين نوع از مسموميت غذايي دچار شويم. فراموش نكنيد كه با بروز علائم مسموميت غذايي در افراد با سابقه مصرف كنسرو يا غذاي مانده، آنها را حتما به بيمارستان برسانيد.
هميشه غذاهاي كنسروي را بايد در دماي صد درجه براي ده دقيقه جوشاند. اگر در مناطق مرتفع هستيد كه آب در دماي كمتري به نقطه جوش مي‌رسد بايد كنسرو را در آب‌جوش براي 30 دقيقه قرار داد.
هرگز غذا را در هواي اتاق رها نكنيد. عامل بيماري در هوا و خاك وجود دارد و براحتي روي غذا نشسته و رشد مي‌كند.
مادران فراموش نكنند كه به شيرخوار خود تا سنين 1.5 ـ يك سالگي هرگز عسل ندهند.
دكتر بهروز هاشمي - متخصص طب اورژانس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر