کاهش ویتامین C در افراد مبتلا به سکته مغزی منجر به تخریب نورون‌ها می‌شود


44-81.jpg نتایج یک پژوهش جدید دانشگاهی نشان داد: سطح سرمی ویتامین C در افراد سکته مغزی نسبت به دیگر افراد پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اسید اوریک و ویتامین C بخشی از مکانیزم‌های دفاعی برای غلبه بر استرس اکسیداتیو است و در حوادث عروقی فعال می‌شوند. با توجه به شیوع حوادث عروق مغزی و جایگاه مسجل نشده این آنتی‌اکسیدان‌ها، مطالعه‌ای به منظور سنجش سطح سرمی اسید اوریک و ویتامین C در بیماران فاز حاد سکته مغزی ایسکمیک توسط دکتر مهدی مقبولی از مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی زنجان و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه 50 بیمار طی 48 ساعت اول بعد از بروز سکته‌ی مغزی آتروترومبوتیک با 50 نفر شاهد، مقایسه شدند. سطح سرمی اسید اوریک و ویتامین C به‌ ترتیب از طریق روش‌های آنزیمی وکالریمتری اندازه‌گیری شد و یافته‌ها با روش‌های آماری مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته‌ها حاکی از آن است که بیماران سکته‌ی حاد ایسکمیک مغزی در مقایسه با گروه شاهد سطح سرمی پایین‌تری از ویتامینC را داشتند؛ در حالی که سطح سرمی اسید اوریک تفاوت بارزی بین گروه مورد و شاهد نشان نداد.


نتایج این پژوهش نشان داد: سطح سرمی ویتامین C می‌تواند به‌عنوان بازتابی از بروز استرس اکسیداتیو در فاز حاد سکته‌ی مغزی آتروترومبوتیک منجر شونده به تخریب نورون‌ها باشد. امید می‌رود در آینده سنجش و درمان با برخی آنتی‌اکسیدان‌ها در رویکرد به سکته‌ی مغزی ایسکمیک جایگاه مشخص‌تر و موثرتری داشته باشد.

شایان ذکر است این مطالعه در مجله دانشگاه علوم پزشکی زنجان منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر