سالم ترین نان، نان سبوسدار است

 
نانی که از آرد کامل و سبوسدار تهیه می شود و با خمیر مایه و بدون جوش شیرین به عمل می آید و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیر مستقیم پخته می شود، سالمترین نان است.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: مصرف نان سبوسدار موجب کاهش انواع نارسایی های جسمی و روحی به ویژه نارسایی های روده ای، چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و همچنین انواع سرطانها می شود.
صغری فاتحی افزود: بهتر است نانی را خریداری کنیم که از آرد سبوسدار تهیه شده و به این نکته توجه داشته باشیم که ارزش غذایی و کیفیت نان مهمتر از ظاهر آن است.
وی با بیان اینکه نان در حال حاضر اهمیت ویژه ای در سبد مصرفی خانواده ها دارد، عنوان کرد: میانگین مصرف روزانه نان در کشورمان 450 گرم و در استان کرمان 462 گرم است.
فاتحی بیان داشت: نان تامین کننده بخشی از انرژی، پروتئین، سبوس، ویتامین ها و املاح مورد نیاز روزانه بدن است البته مقدار سبوس، ویتامین ها و املاح موجود در آن بستگی با این دارد که نان سبوسدار باشد یا نباشد.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان  با اظهار اینکه با وجود مزایای زیادی که سبوس گندم دارد متاسفانه در سالهای اخیر نانوائیها اقدام به استفاده از آرد سبوس گیری شده ( آرد سفید ) در تهیه نان کرده اند، تأکید کرد: هر چند این کار باعث بهبود رنگ نان و مشتری پسندی بیشتر آن می گردد اما در درازمدت اثرات جبران ناپذیری بر سلامت جامعه خواهد گذاشت.
فاتحی افزود: در نان سبوس دار به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و سبوس نسبت به نان سفید وجود دارد.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به خواص سبوس موجود در نان سبوس دار، گفت: سبوس در پیشگیری  از یبوست و سرطانهای  روده بزرگ، مقعد و پانکراس مفید است.
وی ادامه داد: سبوس جزء مواد غذایی مطلوب باکتریهای مفید روده است که علیه امراض میکروبی روده اقدام می کنند و سیستم ایمنی بدن را فعال می کنند.
فاتحی با بیان اینکه سبوس کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع می کند، اضافه کرد: نان سبوسدار حاوی ویتامین های گروه B است که باعث تمرکز، دقت عمل و شادابی و خوشحالی در انسان می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر