تاثیر پودر کتان در کاهش عوارض دوران یائسگی

 پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تحقیقی تاثیر استفاده از پودر کتان را بر گر گرفتگی ناشی از دوران یائسگی مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش وب دا، در بخشی از این تحقیق آمده است: گرگرفتگي و ازوموتور يكي از شايعترين مشكلات زنان حول و حوش يائسگي است و امروزه هورمون درماني، استاندارد طلايي درمان آن است؛ اما مطالعات نشان داده است استفاده از داروهای هورمونی حتی در مدت کوتاه موجب بروز عوارض و مخاطرات جدی برای فرد می شود. 
براساس این تحقیق آمده است:  اخیراً تمایل به استفاده از منابع گیاهی، جهت درمان گرگرفتگی افزایش یافته است. دانه كتان منبعي غني از ليگنان‌ها مي‌باشد و زنان تمايل زیادی به مصرف آن دارند و این مطالعه با هدف كلي تعيين اثر پودر دانه كتان بر گرگرفتگی وازوموتور زنان حول وحوش يائسگي انجام شد.
این تحقیق بر روی 62 زن حداقل 41 ساله با حداقل 5 مرتبه گرگرفتگی روزانه متوسط تا شدید و واجد شرايط مطالعه، در قالب دو گروه 31 نفری انجام شد و به مدت شش هفته روزانه 40 گرم پودر دانه کتان و دارو نما به این افراد خورانده شد.
برپایه این تحقیق، نتایج نشان داد که با مصرف پودر دانه كتان، شدت و مدت گرگرفتگيهاي روزانه، شدت تعريق هاي شبانه و نمره اختلال در خواب در مقايسه با دارونما كاهش بيشتري داشت (به ترتيب (009/0p=، 045/0p=، 005/0 p=و 028/0p=) ولي از نظر دفعات گرگرفتگي روزانه و تعريق‌هاي شبانه تفاوت آماري معني‌داری مشاهده نشد. با اين حال با مصرف پودر دانه كتان، ميانگين دفعات گرگرفتگي روزانه‌ افرادي كه در ابتداي مطالعه داراي 5 تا 7 مرتبه گرگرفتگي روزانه بودند و نیز دفعات تعريق شبانه آنان كمتر یا مساوي 2 مرتبه بود نسبت به دارونما،کاهش آماری معنی داري نشان داد (001/0p<).

بر اساس این تحقیق و توجه به نتايج پژوهش حاضر، مصرف پودر دانه كتان به مدت 6 هفته، می‌تواند در کاهش علائم وازوموتور، بويژه در بيماران با علائم وازوموتور متوسط نسبت به آنان که علائم بيشتر و شديدتری دارند، سودمند باشد.
گفتنی است: این تحقیق  با همکاری  عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، کارشناس ارشد پرستاری، عضو مرکز تحقیقات سلامت زنان، دانشیار گروه فارماکولوژی و دانشیار گروه زیستی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با عنوان بررسي اثر پودر دانه كتان بر گرگرفتگي زنان حول و حوش يائسگي انجام شد و در قالب مقاله در مجله زنان و مامایی به چاپ رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر