سلامت روان افراد چاق پایین‌تر است


329-1.jpg
نتایج یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران کشورمان نشان داد: افراد چاق معمولا سطوح پایین سلامتی جسمی و روانی، بخصوص سطوح پایین احساس خوب بودن جسمی و اجتماعی را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، چاقی یک مشکل شایع سلامتی عمومی است که به یکی از نگرانی‌های عمده سلامتی جهانی تبدیل شده است، مطالعات زیادی ارتباط بین چاقی را با احتمال خطر بیماری های متعدد چون دیابت و ... مطرح کرده اند.

افراد چاق اختلالاتی را در کیفیت زندگی خود نیز تجربه می‌کنند. لذا مطالعه‌ای به منظور مقایسه کیفیت زندگی زنان چاق و دارای وزن طبیعی توسط امیر ضیایی، دانشیار بیماری های غدد و متابولیک از دانشگاه علوم پزشکی قزوین و همکارانش در شهر قزوین انجام شد.

این مطالعه مورد– شاهدی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر 115 زن چاق (30BMI≥) به عنوان گروه مورد و 114 زن با وزن طبیعی (20BMI<24) به عنوان گروه شاهد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. برای تعیین کیفیت زندگی از پرسش نامه کیفیت زندگی SF-36 و برای تعیین چاقی از BMI استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و فاصله اطمینان 95درصد تحلیل شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که زنان چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی در شش بعد از هشت بعد کیفیت زندگی (عملکرد جسمانی، محدودیت نقش کاری، درد جسمانی، سلامت عمومی، نشاط و عملکرد اجتماعی به طور معنی داری دچار اختلال کیفیت زندگی بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد: افراد چاق معمولا سطوح پایین سلامتی جسمی و روانی، بخصوص سطوح پایین احساس خوب بودن جسمی و اجتماعی را تجربه می کنند.

شایان ذکر است این مطالعه در مجله علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر