بهبود سبک غذایی نوجوانان دارای سندروم پیش از قاعدگی ضروری است

نتایج یک پژوهش نشان داد: میانگین مصرف ماهیانه لبنیات (شیر، ماست، پنیر) و میوه و سبزیجات در گروه بدون علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS) به‌طور معناداری بیشتر از گروه دارای علائم PMS بود.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، سندروم پیش از قاعدگی(PMS) یکی از شایع‌ترین اختلالات در زنان است. عوامل مختلفی در ارتباط با PMS مطرح شده است. بر اساس مطالعات اخیر سبک غذایی به‌طور قابل توجهی بر نشانه‌های PMS تأثیر دارد. لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی ارتباط سبک غذایی نوجوانان و PMS توسط زهرا حسن زاده، کارشناس ارشد روانشناسی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و همکارانش انجام شد.

مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر روی ۱۴٩ نفر از دانش آموزان دبیرستانی زاهدان با دامنه سنی 14 تا 18 سال اجرا شد. شرکت‌کنندگان دو پرسشنامه سنجش علایم PMS و بسامد غذایی (FFQ) را تکمیل کردند. یافته‌ها با شاخص‌های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که افراد مورد بررسی 83.1 درصد ملاک‌های ACOG برای PMS را داشتند. میانگین مصرف ماهیانه لبنیات (شیر، ماست، پنیر) و میوه و سبزیجات در گروه بدون علائم PMS به‌طور معناداری بیشتر از گروه دارای علائم PMS بود.

با توجه به نتایج این پژوهش، بهبود سبک غذایی نوجوانان مخصوصا نوجوانانی با نشانه‌های پیش از قاعدگی ضروری به نظر می‌رسد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر