تایید ایمنی قرص ماده موثره زعفران

4-702.jpg

ایمنی قرص کروسین استخراج شده از زعفران با تحقیقات پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اثبات شد.


دکتر حسین حسین‌زاده، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان در خصوص مصرف قرص کروسین در داوطلبان سالم گفت: برای اولین بار بعد از آنکه دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به خالص‌سازی و جدا‌سازی ماده موثره کروسین از زعفران شد، اثر این ماده جهت ایمنی و بی‌خطری توسط بنده و همکاران در انسان مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود: این تحقیق بر روی 44 داوطلب سالم صورت گرفته است و مقدار مصرف کروسین در روز به مدت یک ماه 20 میلی‌گرم بوده و در مجموع به جز اثر بر روی چند فاکتور ارزیابی، مصرف این ماده رنگی زعفران بی‌خطر شناخته شد.

حسین‌زاده اظهار کرد: در تحقیق اثرات متعدد داروشناسی کروسین مانند اثر آنتی اکسیدانی، افزایش حافظه، ضد افسردگی، آنتی دوت سموم مانند دیازینون (سم آفات نباتی) و آکریل آمید (سم عصبی و سرطان زا)، مهار سندروم محرومیت به اوپیوئیدها، ضد تومور، تقویت قوای جنسی، ضد ایسکمی، کاهش فشار خون بر روی مدل‌های آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده شده است.


وی گفت: اکنون این پژوهش راه را برای کار آزمایی‌های بالینی متعدد بر روی انسان باز کرده است و می‌توان در آینده اثرات دیده شده در مدل‌های حیوانی یا آزمایشگاهی را بر روی انسان بررسی کرد.

گفتنی است، دکتر حسین حسین زاده با چاپ بیش از 35 مقاله در ISI در مورد اثرات داروشناسی و سم شناسی زعفران و مواد موثره آن شامل رنگ (کروسین) و عطر (سافرانال)، رتبه اول جهان در بانک اطلاعاتی ISI از جهت تعداد مقالات مرتبط با علوم پزشکی زعفران و مواد موثره آن را دارا است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر