نتیجه یک پژوهش: بین چاقی کودکان و کمبود آهن ارتباط وجود دارد


137-16.jpg
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، سطح کلسیم و فسفر خون در بچه‌های چاق به طرز قابل توجهی پایین‌تر از گروه کنترل بود که این یافته‌ها مؤید ارتباط چاقی با کم خونی فقر آهن و کمبود کلسیم و فسفر است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شیوع چاقی در کشورهای مختلف رو به افزایش است و با عوارض مهمی چون بیماریهای قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. کودکان چاق به دلیل عادات غذایی ناصحیح و مصرف مواد غذایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم، ممکن است در معرض کمبودهای تغذیه‌ای مختلف قرار گیرند. لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی ارتباط بین چاقی و کمبود ریزمغذی‌های آهن کلسیم و فسفر در کودکان توسط نصرت قائمی دانشیار غدد و متابولیسم کودکان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش انجام شد.

این مطالعه مورد شاهدی در بیمارستان امام رضا انجام شد. پرونده‌های 280 کودک چاق در محدوده سنی 2 تا 16 سال با 280 کودک با وزن طبیعی در همین محدوده سنی بررسی شد. گفتنی است در این مطالعه، BMI بالاتر یا مساوی 85 درصد به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته شد.

سطح آهن سرم، فریتین، TIBC، MCV،MCHC، هموگلوبین، هماتوکریت، کلسیم و فسفر در هر دو گروه ارزیابی شد و سپس نتایج به دست آمده با هم مورد مقایسه قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با آزمون‌های کای اسکوئر، تی و دقیق فیشر مقایسه شدند.

یافته‌ها حاکی از آن است که در کودکان چاق در 94.3 درصد هموگلوبین در محدوده کم خونی بود که در کودکان با وزن طبیعی60درصد بود. سطح آهن سرم در 56.1 درصد کودکان چاق پایین‌تر از حد طبیعی بود که در کودکان با وزن طبیعی10.4 درصد بود. میزان MCV و MCHC کاهش یافته در گروه شاهد به ترتیب 73.6 درصد و 72.5 درصد بود که در بچه‌های چاق به ترتیب در 99.6 درصد و 96.4 درصد کاهش نشان داد.


همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، سطح کلسیم و فسفر خون نیز در بچه‌های چاق به طرز قابل توجهی پایین‌تر از گروه کنترل بود که این یافته‌ها مؤید ارتباط چاقی با کم خونی، فقر آهن و کمبود کلسیم و فسفر بود.

نتایج این پژوهش نقش مهم و مؤثر تغذیه صحیح در سلامتی را نشان داده و نیز اثر آن را در پیشگیری از عوارض چاقی روشن می‌کند.

شایان ذکر است این مطالعه در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر