دیابتی ها غذاهای سبک مصرف کنند

 
تناول پیوسته و غذاهای سبک و مناسب بهترین شیوه تغذیه برای بیماران دیابتی است.
به گزارش وب دا، یک فوق تخصص غدد و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن بیان این مطلب افزود: ورزش کردن نیز به کنترل وزن افراد دیابتی کمک  می کند و سلولها را به مصرف قند وادار می کند و از بیماریهای قلبی  نیز جلوگیری می کند. 
دکتر عذرا اخی با بیان اینکه جمعیت بیماران دیابتی در سال 1997 حدود 124 میلیون نفر برآورد شد، افزود: بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت انتظار می رود تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت در سال 2025 میلادی به 300 میلیون نفر برسد.
وی ضمن اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین المللی دیابت از سال 2009 آموزش و پیشگیری از دیابت را در یک دوره 5 ساله سرلوحه کار خود قرار دادند، تصریح کرد: انجمن دیابت ایران تحت عنوان ادا، از سال 1369 با هدف ارایه برنامه های آموزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیماری تاسیس شد.
این فوق تخصص غدد، شکل گیری و توسعه پدیده شهرنشینی، تغییر الگوی غذایی، کاهش تحرک و فعالیت بدنی مناسب  را از دلایل افزایش میزان قند خون و ابتلا به بیماری دیابت دانست و اظهار داشت: این بیماری از نظر جغرافیایی پراکندگی بسیار متفاوتی در جهان دارد، به طوری که بالاترین شیوع آن در کشورهای هند، چین و ایالات متحده آمریکا گزارش شده است.
دکتر اخی، اشکال در سیستم سوخت رسانی بدن که به دلیل کمبود و یا مقاومت به انسولین به وجود می آید را دیابت خواند و افزود: این بیمار دارای 4 نوع متفاوت است.

وی به بیان دیابت نوع یک پرداخت و افزود: در این نوع بیماری، بیمار یا مقدار کمی انسولین تولید می کند و یا اصلا تولید انسولین ندارد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه این نوع دیابت قبل از 40 سالگی بروز می کند، ادامه داد: در نتیجه فقدان انسولین ، کنترل قند خون غیرممکن است.
دکتر اخی خاطرنشان ساخت: در دیابت نوع دو، لوزالمعده انسولین تولید می کند اما نه به اندازه ای که قند خون را تنظیم کند.
وی با اشاره به اینکه در این نوع دیابت سلولهای بدن نیز در برابر انسولین مقاومت نشان می دهند، افزود: دیابت نوع دو در افراد بالای 40 سال نمود پیدا می کند.
این فوق تخصص غدد، دیابت متفرقه  و دیابت دوران بارداری را از دیگر انواع دبابت دانست و گفت: دیابت دوران بارداری معمولا بین هفته های 24 و 28 بارداری ظاهر می شود.
دکتر اخی انسولین را برای بیماران مبتلا به دیابت، دارویی حیاتی عنوان و تصریح کرد: انسولین به کلوگز و سایر مواد غذایی اجازه می دهد وارد سلولهای ماهیچه ای شود و برای آینده ذخیره شوند لذا زمانی که بدن در ساخت انسولین دچار مشکل می شود و یا سلولها به درستی به انسولین جواب نمی دهد، دیابت به وجود می آید.
همه افراد ممکن است به دیابت نوع دو مبتلا شوند
وی با بیان اینکه همه افراد ممکن است دچار دیابت نوع دو، شوند، افزود: در مواردی نظیر تجمع چربی در اطراف کمر و معده، کم تحرکی و انجام ندادن حرکات ورزشی، وزن بیش از حد، سن بالای 40 سال، سابقه دیابت نوع دو در خانواده- ابتلا به دیابت حاملگی، فشارخون بالا- تری گلیسیرید بالا و پایین بودن تجمع لیپوپروتئین و کلسترول پایین تر از 35 احتمال مبتلا شدن فرد به بیماری دیابت بیشتر است.
این فوق تخصص غدد، با بیان اینکه دیابت در بزرگسالی به کندی آغاز می شود، گفت: در واقع میلیونها نفر حتی از بیماری خود آگاه نمی شوند و تنها ممکن است در آغاز ، احساس خستگی شدیدی داشته باشند و در آینده علایم آن بروز می نماید.
دکتر اخی با تاکید بر اینکه علایم این بیماری در همه افراد یکسان نیست، اظهار داشت: ادار بیش از حد معمول، احساس تشنگی فراوان، احساس تهوع و استفراغ، تاری دید، احساس گرسنگی  و در عین حال کاهش وزن  و نیز ابتلای پی در پی به بیماریهای عفونی و زخمهای پوستی از شایع ترین علایم این بیماری است.
وی ضمن اشاره به اینکه می توان دیابت را در مراحل اولیه، بدون دارو و تنها با مراقبت دقیق کنترل کرد، افزود: اگر بیمار دارو مصرف می کند باز هم باید از خود مراقبت کند زیرا مصرف دارو نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.
دکتر اخی با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی سعی نکنند با رژیم سخت، وزن خود را به سرعت کاهش دهد، گفت: این امر برای بیماران خطرآفرین است لذا توصیه می شود بیماران وزن خود را به تدریج کاهش دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر