مشکل چاقی به عنوان عامل ابتلا به دیابت باید جدی گرفته شود

فوق تخصص غدد:

 عضو پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روند روبه افزایش چاقی در شهرها و به ویژه در روستاهای کشور باید به عنوان یک عامل موثر در ابتلای افراد به دیابت جدی گرفته شود.

ˈانسیه نسلیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر مکانیزه شدن ابزارآلات کشاورزی و لوازم زندگی در روستاها باعث شده که جمعیت افراد دارای اضافه وزن در روستاها درحال افزایش باشد. ضمن این که در شهرها نیز به دلیل گسترش وسایل حمل و نقل و شهرنشینی شاهد ازدیاد افراد چاق و دارای اضافه وزن هستیم .

وی خاطرنشان کرد که باید سیاستگذاری ها در مورد مقوله مواد غذایی در کشور تغییر کند ولازم است با نظارت دقیق بر روند تهیه مواد غذایی، محصولات غذایی دارای کالری کمتر وارد بازار شوند.

این فوق تخصص غدد تاکید کرد که دیابت باید به عنوان یک بیماری خاموش غیرواگیر و در عین حال بسیار خطرناک از سوی سیاستگذاران و عموم مردم جدی گرفته شود؛ چراکه معمولا افراد خیلی دیر از بیماری دیابت خود مطلع می شوند و این مساله می تواند مشکلات زیادی را برای آنها پیش بیاورد.وی گفت : درحال حاضر دنیا با انفجار جمعیت دیابتی ها روبه رو است . طبق برآوردهای اولیه پیش بینی می شد که تا سال 2030 میلادی تعداد مبتلایان به دیابت در جهان 336 میلیون نفر باشد، این درحالی است که با توجه به روند تند و روبه افزایش این جمعیت، برآورد می شود که این میزان به 522 میلیون نفر افزایش یابد.

نسلی تاکید کرد که با آموزش صحیح و اطلاع رسانی گسترده به عموم مردم می توان این روند را کند و از این میزان ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کرد.

وی گفت: رژیم خاصی برای پیشگیری از دیابت وجود ندارد بلکه لازم است افراد از یک رژیم صحیح تغذیه ای پیروی کنند که کالری های مورد نیاز را به فرد برساند و در کنار آن از ابتلای به دیابت پیشگیری کند.

وی خاطرنشان کرد : پیروی از یک رژیم غذایی مناسب حتی می تواند زمان ابتلای افراد مستعد به بیماری دیابت را به تعویق بیندازد.

این فوق تخصص غدد از طراحی نقشه راه دیابت در ایران به عنوان اقدامی موثر برای کمک به پیشگیری و درمان دیابت خبر داد و گفت: از یک سال گذشته پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی طراحی این نقشه را آغاز کرده است.

نسلی افزود: نتایج تحقیقات انجام شده در ایران و دنیا در زمینه دیابت برای تدوین این نقشه بررسی می شود تا از انجام تحقیقات تکراری و موازی کاری ها جلوگیری شود . همچنین از نتایج به دست آمده از تحقیقات می توان به خوبی بهره برد. نتیجه این تحقیقات منجر به بهبود زندگی دیابتی ها با هدف حفظ سلامت آنها می شود .

وی افزود : به مناسبت روز جهانی دیابت ، سمینارˈدیابت و عوارض آنˈ 23 و 24 آبان ماه امسال در پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود .

نسلی خاطرنشان کرد که آموزش پزشکان عمومی، پزشکان خانواده، فوق تخصصان داخلی و اطفال،‌ کارشناسان پرستاری و تغذیه و ارایه آخرین یافته ها در زمینه دیابت از مهمترین اهداف برپایی سمیناردیابت و عوارض آن است.

23 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر روز جهانی دیابت است که امسال با شعار ˈامروز آینده را پاس بداریم، محیط زیست سالم و آموزش برای همهˈ ازسوی بخش های مختلف کشور گرامی داشته می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر