كاهش احتمال به برخي سرطان ها با مصرف ویتامین D و كلسيم

 
 
افزایش مصرف ویتامین  D و کلسیم با کاهش احتمال ابتلا به برخي سرطانها ارتباط دارد.
دكتر پريسا ترابي كارشناس تغذيه در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بيان اين كه یک سوم از کل سرطانهای دنیا با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است، اظهار داشت: امروزه سرطان بعد از بيماريهاي قلبي عروقي به عنوان مهمترین عامل مرگ و مير در كشورهای دنیا مطرح است و در دهههای آینده اولین عامل مرگ و میر به ویژه در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
وي افزود: ارتباط بروز سرطان  با مصرف برخی مواد غذایی به عنوان عوامل پیشگیری کننده يا بازدارنده بيانگر نقش کليدي تغذيه در ايجاد و يا پيشگيري از ايجاد سرطان، است.
دكتر ترابي در خصوص عوامل تغذیهای كه سبب پيشگيري از سرطان ميشوند، گفت: آنتیاکسیدانها يكي از اين گروه مواد غذايي هستند كه از ترکيبات در غذاها به شمار رفته و راديکالهاي آزاد را در بدن از بين ميبرند يا مانع از شکلگيري آنها ميشوند، راديکالهاي آزاد عامل ايجاد سرطان هستند.
اين متخصص تغذيه گفت: گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند كه ميتوانند رادیکالهای آزاد را که عامل ايجاد سرطان و بسياري از بيماريهاي ديگر است را در بدن از بین ببرند و یا مانع از شکلگیری آنها شوند مهمترین آنتیاکسیدانهای بدن ویتامینهای A، C ،E سلنیوم، روي و منيزيم هستند.
وي تصريح كرد: برخي مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی. منابع غذایی غنی از ویتامین C ، ذرت، مغزها، زیتون، سبزیهای برگدار و سبز، روغنهای گیاهی و سبوس گندم منابع غذایی غنی از ویتامین E به شمار مي روند.

دكتر ترابي ادامه داد: هویج، میوههای نارنجی رنگ، کدو حلوایی، طالبی، سبزیهای سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخممرغ، مرکبات، گوجهفرنگی، گریپفروت و هندوانه منابع غذایی کاروتنوئیدها و انواع مغزها، ماهی و ساير غذاهای دریایی، قلوه، جگر و مخمرها  منابع غذایی سلنیوم هستند.
وي تأكيد كرد: احتمال بروز برخی از سرطانها در افرادی که روزانه ميوه و سبزی مصرف میکنند کمتر است برای پيشگيری از سرطان و ساير بيماریهای مزمن روزانه حداقل 5 واحد از میوهها و سبزیهای متنوع  مصرف كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر