كودكاني كه اضافه وزن دارند


جام جم آنلاين: بيش از يك‌سوم كودكان امروزي با اضافه وزن و چاقي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه محدوديت‌هاي زيادي براي آنها به همراه داشته است.
منع مصرف ميان وعده‌هاي شيرين و پركالري در مدارس، تغيير برنامه غذايي در خانواده‌ها و همچنين تشويق فرزندان به فعاليت‌ بدني در اوقات فراغت، از راهكارهايي است كه مي‌تواند مهم‌ترين و بيشترين اثر‌گذاري را در كاهش وزن داشته باشد.
براساس مطالعات جديد، بهترين راهكار كمك به كاهش وزن فرزندان، همراه شدن والدين با آنها در برنامه‌اي است كه براي اين كار در نظر گرفته شده است.
اگرچه والدين همه كودكان چاق با مشكل اضافه وزن مواجه نيستند كه بخواهند در برنامه در نظر گرفته شده با فرزندانشان همراه باشند، اما مطالعات مرتبط حاكي است چاقي فرزندان بيشتر زمينه ارثي دارد و مي‌توان علت اصلي آن را در والدينشان جستجو كرد.
اگر والدين در اين برنامه همراه فرزندانشان باشند، انگيزه لازم را براي كاهش وزن در اختيار آنها قرار مي‌دهند و فرزندان نيز آنها را به عنوان يك الگوي مناسب مي‌پذيرند. در اين تحقيق، 80 كودك چاق در محدوده سني هشت تا 12 سال همراه والدينشان شركت داشتند.

در اين برنامه پنج ماهه از والدين خواسته شد با استفاده از روش‌هاي مختلف مانند گنجاندن غذاهايي سالم و كم كالري در برنامه غذايي روزانه اعضاي خانواده، كنترل ميزان وعده‌هاي غذايي روزانه كودكان و همچنين فعاليت‌هاي ورزشي در برنامه‌اي كه براي كاهش وزن فرزندانشان در نظر گرفته مي‌شود، آنها را همراهي كنند.
نتايج به دست آمده نشان مي‌دهد، همراهي والدين و فرزندان، اثر بخشي برنامه كاهش وزن را افزايش مي‌دهد. لازم نيست به‌دنبال چرايي اين موضوع باشيد.
اين تنها راه براي تشويق فرزندانتان به كم خوري، مصرف سبزيجات تازه در برنامه غذايي روزانه و شركت در برنامه‌ها و فعاليت‌هاي ورزشي است.
اگر خودتان به رعايت اين نكات پايبند نباشيد، از فرزندانتان چه توقعي داريد. بايد پذيرفت اگر رعايت بعضي اصول در خانواده‌ها نهادينه شود در مدت زمان كوتاهي مي‌توان به اين مشكل و پيامدهاي ناشي از آن غلبه كرد.
مصرف بيش از اندازه فست‌فود كه از پيامدهاي زندگي ماشيني است و كاهش علاقه‌مندي كودكان به ميوه‌ها و سبزيجات تازه به عنوان يك ميان وعده غذايي سالم و همچنين كم تحركي آنها و اختصاص زمان قابل توجهي از اوقات فراغت به بازي‌هاي كامپيوتري و تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني از عوامل زمينه‌ساز شيوع چاقي در جامعه امروز است كه بايد با آنها مبارزه كرد. (جام جم - ضميمه سيب)
پرنيان قربانپور - كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر