اينقدر شيريني نخوريد


جام جم آنلاين: شله‌زرد و حلوا را دوست دارم چون خوشمزه هستند. زولبيا و باميه را كه نگو؛ مگر مي‌شود سفره افطار بدون آن چيده شود؟! يك فسقل آبنبات و پولكي و نقل هم كه شيريني ندارد. ميوه و شربت‌خانگي هم چون طبيعي است، چاق نمي‌كند.
اصلا من كه 17 ساعت روزه‌دار بوده‌ام چقدر و چه نوع مواد قندي را مجازم در ساعات ميان افطار و سحر بخورم تا انرژي از دست رفته‌ام را جبران كند و بنيه‌ام را براي ساعات روزه‌داري تقويت كند؟
شيريني‌هاي طبيعي هم چاق مي‌كند
به گفته كارشناسان، مصرف شيريني‌هاي طبيعي در زمان افطار باعث تامين قند خون روزه‌دار شده و اشتها را كنترل مي‌كند و از همه مهم‌تر ارزش تغذيه‌اي بالايي دارد.
به همين جهت اغلب روزه‌داران در زمان افطار يا سحر چاي، شير يا آبجوش خود را بدون قند و در عوض با تعداد زيادي خرما، مويز، انجيرخشك و... ميل مي‌كنند. غافل از آن‌كه اين شيريني‌ها در مقايسه با حبه‌هاي قند كالري زيادتري در خود ذخيره دارد.
مي‌پرسيد چرا؟ در يك عدد خرما 20 كالري و در يك حبه قند سه گرمي 12 كالري انرژي نهفته است. يعني اگر شما در زمان افطار سه عدد خرما ميل كنيد 60 كالري، يعني دو برابر سه حبه قند انرژي دريافت كرده‌ايد.

اين موضوع در مورد تكه‌هاي ميوه‌هاي پرقندي چون موز، خربزه، انگور و همچنين شربت‌هاي غليظ شده خانگي هم صدق مي‌كند. پس در خوردن اين نوع شيريني‌ها محتاط باشيد.
مصرف زياد قند و شكر ممنوع!
قند و شكر برخلاف قندهاي نشاسته‌اي از گروه قندهاي ساده تصفيه شده است و مصرف يك يا دو حبه آن در زمان افطار به عنوان سريع‌ترين و ارزان‌ترين منبع انرژي مي‌تواند براي تغذيه سلول‌هاي مغز مفيد باشد.
اما جالب است بدانيد قند و شكر به دست آمده از نيشكر و چغندر قند، در مراحل تصفيه مواد فيبري يا در واقع سيستم اطلاع‌دهنده خود را از دست مي‌دهد.
به اين معني كه هرگاه بخواهيد خرما، شيره، عسل يا ميوه‌هاي شيرين تازه يا خشك را به مقدار زياد ميل كنيد به دليل دارا بودن مواد فيبري، احساس تهوع و دلزدگي از مواد شيرين در شما ايجاد خواهد شد.
اما در مورد قند و شكر و شيريني‌هاي محتوي آن همچون زولبيا و باميه اين‌گونه نيست. شما قادريد مقدار زيادي از آن را ميل كنيد بدون آن‌كه از مصرف چنين حجمي مطلع باشيد، در عين حال ارزش تغذيه‌اي بالايي هم ندارند.
قندهاي نشاسته‌اي استفاده كنيد
در نتيجه توصيه مي‌كنيم در فاصله افطار تا سحر از غذاهاي حاوي قندهاي نشاسته‌اي همچون نان‌هاي سبوس‌دار، حبوبات، برنج قهوه‌اي، سيب‌زميني و ماكاروني استفاده كنيد.
اين قندها پس از ورود به بدن بتدريج تجزيه شده و به طور ناگهاني موجب افزايش قند خون نمي‌شود. همچنين حسن ديگري هم دارد؛ براي افراد ديابتي مناسب است و به مدت بيشتري در دستگاه گوارش مي‌ماند، در ساعات روزه‌داري از شدت گرسنگي مي‌كاهد و انرژي شما را تا زمان افطار حفظ خواهد كرد.
فاخره بهبهاني - گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر