پيشگيري از مسموميت‌هاي غذايي در روزهاي گرم تابستان


209-10.jpg
گاهي ممكن است براي خوردن يك ظرف سالاد آماده كه چند ساعتي در آفتاب مانده ترديد كنيد و نگران باشيد كه با خوردن آن بيمار شويد.
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كارشناسان سازمان غذا و داروي آمريكا هشدار دادند كه هواي گرم به معني رشد و تكثير سريع‌تر باكتري‌ها بر روي مواد غذايي بوده و تهديد جدي براي سلامت انسان محسوب مي‌شود.
به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، هم‌زمان با رسيدن فصل گرما و مسافرت، اين كارشناسان توصيه‌هاي مفيد و كاربردي را براي پيشگيري از مسموميت‌هاي غذايي در مواقع سفر و پيك نيك ارائه كرده‌اند كه عبارتند از:

- دست‌هاي خود را مرتب و با فاصله زماني كوتاه هر بار به مدت 20 ثانيه با آب و صابون خوب بشوييد. به ويژه پس از اجابت مزاج و قبل از پختن يا خوردن غذا شستن دست‌ها را فراموش نكنيد.
- غذاهاي خام را جدا از مواد غذايي پخته نگه داريد و غذاي پخته را در ظرفي كه قبلا از آن براي نگهداري گوشت، مرغ و ماهي خام استفاده كرده‌ايد، نريزيد و قبل از استفاده مجدد از ظروف حتما آنها را با آب و مايع ظرفشويي تميز كنيد.
- مواد غذايي را حتما در يخچال نگهداري كنيد و از گذاشتن آنها در كانتر و كابينت جدا پرهيز نماييد.
- غذاها را كامل و در حرارت مناسب بپزيد تا تمام باكتري‌هاي مضر آن كشته شوند. براي اين منظور مي‌توانيد از يك دماسنج استفاده كنيد تا به حرارت مطلوب براي طبخ غذا دست پيدا كنيد. حداقل حرارت براي طبخ گوشت قرمز همبرگر 71 درجه سانتي‌گراد و براي گوشت جوجه 73 درجه سانتي‌گراد است.
- مواد غذايي را در صورت عدم مصرف فورا در يخچال بگذاريد و وقتي دماي هوا بالاي 32 درجه است هرگز بيش از يك ساعت غذا را در خارج از يخچال نگه نداريد.
- غذاهاي گرم را در دماي بالاي 60 درجه سانتي گراد و غذاهاي سرد را در دماي زير 4 درجه سانتي‌گراد نگهداري كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر